Hoeveel bedragen de kosten voor een ziekteverzekering voor iemand die geen inkomen heeft?

Mijn vriendin werkt en ik ben huisvader. Ik heb dus zelf geen inkomen. Hoeveel zal ik moeten betalen voor een basis zorgverzekering?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dan betaal je alleen de (niet-inkomensafhankelijke) premie voor de wettelijk verplichte basiszorgverzekering. Die is ca. 95,- Euro (+/- 10%, afhankelijk van maatschappij en zonder extra eigen risico) , maar kun je evt. exact berekenen op:
http://www.verzekeringssite.nl/zorgverzekering/

Toegevoegd na 44 seconden:
premie per maand, uiteraard
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Per maand ?!?!? In België betaalde ik 125 per jaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar daar wordt ook nog 13,07 % over je loon ingehouden. Degenen met inkomen betalen daar voor anderen zonder inkomen. Dat is een verkapte belasting.
Dan lijkt mij het Nederlandse systeem in principe eerlijker. De gebruiker betaalt en krijgt zo nodig overheidssubsidie.

Andere antwoorden (1)

Naast de door jou als huisman te betalen nominale premie voor de basis zorgverzekering bestaat, afhankelijk van het gezamenlijk inkomen, dus het inkomen van vriendin, waarschijnlijk ook recht op zorgtoeslag voor jullie beiden.
Voorbeeld : Als haar belastbaar inkomen in 2010 € 30.000 is, dan is de toeslag ruim € 100 per maand.
Zie belastingdienst, toeslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op http://www.toeslagen.nl/particulier/zorgtoeslag2011/zorgtoeslag_wie_wat_wanneer/zorgtoeslag_wie_wat_wanneer-03.html kun je er alles over lezen.