Kun je een vergoeding krijgen voor zelfzorg medicijnen als je het chronisch moet gebruiken?

Bestaat dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee, maar ik lees dat je voor 10/15ml per dag ongeveer 1,- betaald.
Dat kan meer dan de helft goedkoper, zeker als je het per 500ml koopt.
Onderstaande de 1e link die ik tegenkwam, dus even doorzoeken en je vindt vast nog iets beters, eventueel kan je bij jouw apotheek vragen om 500ml.
http://www.drogisterij.net/Geneesmiddelen-Betadine-scrub/P/648564
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je ga daar even me verder kijken

Het beste antwoord

Hangt van het middel af. Als het gaat om medicatie die ook zonder recept verkrijgbaar is (paracetamol, rennies, bepaalde oogdruppels, etc.) dan niet. Hooguit kun je het dan opvoeren als bijzondere ziektekosten bij je belastingaangifte. Maar er zijn ook bepaalde middelen die wél vergoed kunnen worden, maar die alleen bij chronisch gebruik vergoed worden. Als je het langdurig gebruikt, moet je de eerste paar keer zelf betalen, en daarna krijg je het vergoed. Dat geldt voor bepaalde laxeermiddelen, voor domperidon, en vast nog wel voor meer middelen.

Toegevoegd na 37 minuten:
Ik zie dat het gaat om betadine scrub. Volgens mij wordt dat nooit vergoed. Dat is helaas soms zo: ik gebruik ook al jarenlang diverse middelen en materialen die ik puur en alleen gebruik vanwege medische problemen, maar die gewoon niet worden vergoed. Dit soort dingen zitten nu eenmaal niet in het pakket.

Wat je wél kunt doen, is het recept en de bonnetjes van de apotheek bewaren, en die dus opvoeren als bijzondere ziektekosten bij de belastingaangifte. En je kunt natuurlijk proberen om zo goedkoop mogelijk in te kopen. Vraag je apotheker of je een grootverpakking kunt bestellen, of google even. Via google vind ik bij diverse dierenapotheken een grootverpakking van 5 liter, voor ongeveer 90 euro. Dat komt uit op minder dan een kwart van de prijs die jij noemt. Nu is vijf liter voor persoonlijk gebruik wat onhandig en misschien ook niet nodig, maar het kan vast goedkoper dan wat je nu betaalt.

Als je een inkomen van rond het sociaal minimum hebt, zou je nog kunnen proberen om een aanvraag te doen bij de bijzondere bijstand. Maar meestal wijst men dan naar de voorliggende voorziening, en worden dit soort dingen dus ook niet vergoed vanuit de bijzondere bijstand. Maar als je voldoet aan de inkomens- en vermogeneisen, dan kun je natuurlijk altijd een aanvraag doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je ga eens
Kijken naar een groot verpakking

Andere antwoorden (1)

Veel medicijnen die ook bij de apotheek/drogist te koop zijn , zijn bij een chronische aandoening via de specialist op recept te verkrijgen.
De maagzuurremmer Pantoprazol en NSAID Naproxen zijn daar bekende voorbeelden van.

Voor bepaalde indicaties, (pantoprazol als bescherming van de maag tegen de bijwerking van ander voorgeschreven medicijnen) krijgt men deze medicijnen dan "gratis"verstrekt.

het gaat wel af van je eigen risico etc.