Kan je jezelf als volwassenen laten adopteren door je pleegouders?

Mijn vriend woont al heel lang lang bij zijn pleegouders die de voogdij over hem hebben. Hij is benieuwd of hij zich, als 21 jarige, kan laten adopteren door zijn pleegouders.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.2K
tinus1969
6 jaar geleden
Je vriend is 21; dan heeft niemand meer de voogdij. Waarom zou hij zich willen laten adopteren?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Omdat hij die meer ziet als zijn familie dan zijn biologische ouders. Dus puur het idee dat zijn biologische ouders niet meer zijn 'echte' ouders zijn.

Het beste antwoord

Op grond van het het Burgerlijk Wetboek is het in principe niet mogelijk om als meerderjarige geadopteerd te worden. Adoptie is bedoeld ter bescherming van minderjarigen.

Echter, het is eerder wel gelukt omdat de overheid moet respecteren dat bij samenlevende mensen sprake is van gezinsleven. Het ging over een inmiddels 22-jarige vrouw, die op driejarige leeftijd bij haar pleegouders werd geplaatst. Zij groeide op met een ander pleegkind, dat was geadopteerd. (bron: meer info)

Mocht je vriend hiermee verder willen gaan @Mariekeeeeeeee , dan is handig te weten dat:
Negentig procent van alle adopties in Nederland loopt via de advocatenpraktijk van Koomen in Alkmaar. De uitspraak van het hof 'heeft de deur op een heel klein kiertje geopend' voor een ruimere adoptiepraktijk, zegt de raadsman.

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Het hof wijkt af van het wetboek op grond van een artikel uit het Europees recht. Daarin staat dat als bij samenlevende mensen sprake is van gezinsleven, de overheid dat moet respecteren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Mooi gevonden, die informatie! + 1 voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel! :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In februari van dit jaar is nog een meerderjarige geadopteerd. Dat is gedaan door een advocatenkantoor in Egmond: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBNHO:2017:785&showbutton=true&keyword=ECLI%3aNL%3aRBNHO%3a2017%3a785
http://pieterdorhout.nl/kinderen/adoptie
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Merci @Antoni! Graag gedaan @Mariekeeeeee!