bruine pluim uit mais?

we hebben van een oom van mijn man mais gekregen, ik vroeg waarom er altijd een bruine pluim aan zit en hij haalde zijn schouders op, terwijl hij de maisboer is.
Weet iemand waarom er een pluim aan zit?? het zit eigenlijk nergens aan vast

Toegevoegd na 2 minuten:
het enige wat ik op het net tegen kom is dat de pluim wuift

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (2)

volgens mij is die bruine pluim het uiteinde van de draden die langs de kolf lopen.

over die draden vond ik op internet dat elke draad 1 maiskorrel oplevert dus dat is hun functie

zie link, het staat wat verder naar onderen

Toegevoegd na 1 minuut:
ps het staat onder zaadteelt

Toegevoegd na 25 minuten:
in de tweede link staat oa onderstaande als uitleg:

"" Zijdelings op de plant, een zestal bladeren onder de pluim, groeien de zogenaamde kolven, waarop de maïskorrels zitten en waaruit de stampers hangen, als een dik pak groene draden. Zij moeten dan het stuifmeel opvangen. Deze pak draden noemt men de kolfkwast, de draden worden ook baardharen genoemd. De kolven zijn de vrouwelijke bloeiwijze."
amigo
12 jaar geleden
Dat is de maïs bloem