Wat te doen tegen verwaarlozing hond?

Beste mensen,

Mijn vader heeft een hond. Een herder. Ik heb niet fantastisch goed contact en kom daar alleen voor mijn paard. Ze wonen op een boerderij. De herdershond loopt in de zomer vaker los, maar winters eigenlijk nooit want ze loopt weg. Ze heeft een kennel van circa 3 bij 2 meter met eten drinken en wat speelgoed. Ze heeft ook aan die kennel een binnenhok die te klein aan het worden is (1 meter bij 80 cm)

De hond krijgt steeds minder aandacht en word nauwelijks naar omgekeken. Het hele hok is gammel met scherpe punten en stukken gaas. Ik vind het nu wel een beetje ver gaan, maar zij zien dit niet.

Wat is slim, ze hierop aanspreken en hopen dat ze verandering erin gaan brengen? Zelf aanbieden het hok op te knappen? Ik voorkom ruzie vanwege eerdere omstandigheden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Wat je het beste kan doe is een "annonieme" Melding maken bij de dieren bescherming.
Zij kunnen de situatie bekijken. En de eigenaar van de hond aanspreken. En mocht hij daar niks mee doen kunnen ze andere maatregelen nemen.

https://www.dierenbescherming.nl/contact/dier-in-nood/meld-dierenleed
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik zou eerst rustig met je ouders praten, vragen of er een eventuele reden voor is en zoals je zelf al aangeeft vragen om het hok op te knappen. Mocht je na het vragen enzv. nog merken dat het niet goed gaat, dan is er altijd een optie voor een nieuw baasje mischien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je er alleen voor je paard komt, betekent dat, dat je regelmatig op die plaats bent. Een paard heeft immers dagelijks aandacht nodig?
Wie houdt je tegen om én het paard én de hond te verzorgen en aandacht te geven. Met alleen kijken schiet die hond niks op.
Aanmelden bij de dierenbescherming is leuk, maar in de meeste gevallen wordt er geconcludeerd dat de meest minieme verzorging toch wel voor handen is en dan staat de dierenbescherming ook machteloos.
Praat er met je ouders over en zeg (niet: vraag!) dat je de hond een uur uitlaat als jij langskomt en geef de hond dan aandacht en de liefde die het dier behoeft.
Het leven van dit beest hangt niet af van een gammel hok, maar veel meer van oprechte dierenliefde.
Doe er wat aan!
Ivana
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
++++
Rieneke1
7 jaar geleden
Heel mooi antwoord Ivana!
Rieneke1
7 jaar geleden
Maar ook iets aan de scherpe punten doen, want dat is ronduit gevaarlijk.
Als ze het niet 'zien', kan het zijn dat wanneer alles opgeknapt is, ze nog steeds weinig tot geen aandacht aan de hond schenken. Ik zou ze erop aanspreken en dan afwachten wat hun mening hierin is. Wanneer je zelf aanbiedt om het hok op te knappen en veilig te maken is er een kans dat ze zeggen dat ze het niet willen, maar er is ook een kans dat ze het wel willen. Wanneer ze dit wel willen, zou ik er wel van willen uitgaan dat er uiteindelijk ook meer aandacht gaat naar de hond. En wanneer dit niet het geval is zou ik de dierenbescherming alsnog bellen, zodat de hond een goede plaats krijgt, met een veilige omgeving en genoeg aandacht, zoals een huisdier hoort te krijgen.

Succes,

Michelle