Hond eet van de straat.

Ik heb een 3 jarig zwerfhondje uit Spanje geadopteerd.En
als ik met mijn hond ga lopen wil deze nog wel eens iets van de straat opeten wat niet zo fris is.Hoe kan ik dit voorkomen?

Toegevoegd na 5 uur:
Achteraf gezien wil hij ook wel eens gras eten voor zijn spijsvertering blijkbaar zoal katten dit ook doen.En daar zit eigenlijk de moeilijkheid van verbieden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K
Ivana
13 jaar geleden
Het eten van gras hoef je niet te verbieden.
Hij doet het omdat hij last van zijn maag heeft, dan kan hij beter braken. Ook komt het er aan de achterkant weer uit. Ook gebrek aan vezels in het voer kan leiden tot gras eten. Het kan geen kwaad. Mocht hij na het eten van gras veel en vaak schuimend gal opgeven, dan kan je dat beter bij de dierenarts aankaarten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doet mijn Hollandse hond ook af en toe. Plus van twee planten in de huiskamer. Heeft-ie blijkbaar nodig.

Het beste antwoord

Mijn ervaring met onze (buitenlandse) hond is dat belonen beter werkt dan straffen. Vaak hebben buitenlandse honden al behoorlijk wat bagage bij zich uit het verleden. Daarom probeer ik onze hond niet te straffen, maar hetgeen hij doet om te draaien naar iets positiefs. Zo heb ik altijd beloningssnoepjes bij me als we gaan wandelen. Ik heb een zak frolics gekocht. Dit zijn ronde "brokjes" die je heel makkelijk door midden of in vieren kunt breken. Goedkoop en effectief. Op het moment dat je hond naar iets toe gaat wat niet te bedoeling is, roep je hem bij je en geef je hem een beloning. Hou het snoepje in je hand, passeer hetgeen hij niet mag hebben en geef na het passeren het snoepje met een vrolijke stem.
Zo hebben we met onze buitenlander al heel wat dingen overwonnen!

p.s. Eet de hond uitwerpselen, geef hem dan eierkoek. Eierkoeken worden bereid met ammoniakbicarbonaat, hierdoor rijzen ze mooi. Honden die één keer per week een eierkoek eten, eten geen poep meer omdat ze dan in het stofje voorzien zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groot voordeel hiervan is dat onze het erg lekker vindt. ipv allerlei hondenkoekjes krijgt de onze een klein stukje als beloning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit sluit zeer goed aan op mijn vraag en ga ermee werken.
Bedankt !!

Andere antwoorden (8)

Hem in de gaten houden en afleiden als je wat ziet liggen.
Ik denk niet dat het door zijn achtergrond komt hoor, onze hond komt bij een boer uit Overijssel vandaan en die doet het ook. En hij krijgt heus genoeg te eten.
Mocht het lukken om netjes met hem langs iets eetbaars te lopen, dan prijs je hem de lucht in. Maar bereid je er maar op voor dat het een lange weg is. Iets afleren is veel moeilijker dan iets aanleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf goed opletten, de hond altijd aangelijnd houden, en dan even een korte corrigerend ruk-je geven aan de riem.
Kwestie van volhouden, dan leert de hond het vanzelf af.
Laat je de hond loslopen, dan kan je dus niet direct corrigerend optreden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Toegevoegd:

Je kan dit ook oefenen, je legt gewoon wat lekkers op de grond, en loopt er diverse malen langsaf.
Telkens als de hond dan het lekkers tot zich wil nemen, corrigeer je hem.
Als je daar intensief mee aan de gang gaat, leer je een hond een ander gedrag aan, je leert hem niks af, je verteld hem dat hij het anders moet doen, door i.p.v. het te pakken, het te negeren.
Je leert hem dus iets nieuws.
Beloon in het begin de hond wel als de hond het goed doet, en bouw die beloning ook weer af.
Hij moet ook luisteren zonder telkens overal voor beloond te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hond is een hond. Buitenwandelen is een hoogtepunt van de dag. Heerlijk snuffel-snuffel overal, plasjes achterlaten, kijken of je wat lekkers tegenkomt. Woef :)

Er ligt veel op straat wat een hond nog graag wil happen. Als je met hem loopt let je ook op hem. Dus zie je wat er ligt, waar hij belangstelling voor heeft. Dan wegtrekken, doorlopen en hij loopt mee.
Als je zo'n lange uitrollijn hebt, dan loopt de hond vaak te ver vooruit en zie je te laat wat hij eet. Misschien bij een kleine hond nog snel je hand in zijn bekkie om het te kunnen verwijderen.
Hier lagen ook heerlijk ruikende stukjes spons bijvoorbeeld..van een hondenhater las ik later in de krant. Dus belangrijk dat je hem niet zo ver vooruit laat lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hond heeft een heel andere definitie dan jij van wat lekker is en wat niet lekker. Met enige moeite kun je hem dit gedrag wel afleren door hem elke keer te corrigeren als hij iets van straat wil eten, maar dan moet je hem ook ALLES verbieden. Niet toestaan sommige dingen wel te eten en sommige niet, afhankelijk van of JIJ ze smakelijk vind, want daar snapt je hond niks van. Het is OF altijd van de straat eten, OF nooit.

In theorie zou je hond natuurlijk uiteindelijk wel kunnen leren wat jij wel en niet goed / smakelijk vindt, maar dat is een hele, hele lange weg, waar ik niet aan zou beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dit geval komt het van de straat eten wel degelijk van zijn voorgeschiedenis.
Een zwerfhond in Spanje kan alleen overleven als hij zijn eigen kostje bij elkaar scharrelt. Overduidelijk dus dat dit een diep ingeworteld gedrag is, dat je er niet zomaar uit-traint.

Als hij dit van jongs af aan heeft gedaan, zeg maar vanaf 7 weken (toen hij niet meer bij zijn moeder voor voedsel terecht kon) dan is het ingesleten. Alles wat voor de 16 weken normaal gedrag was, zal bijna onmogelijk uit zijn systeem te verwijderen zijn.

Eindeloos geduld en de juiste aanpak zou kunnen helpen. Ik zou dit even voorleggen aan een honden-therapeut, een goede bedoel ik. Wel erbij vermelden wat zijn voorgeschiedenis is.

Ik denk dat er veel diepgaander maatregelen dan bij een normale "vreter" nodig zijn of een speciale aanpak, om dit om te draaien. Normaal kan een correctie helpen, mits hij goed wordt toegepast. Misschien moet in dit geval een vervanging dienstdoen. Dat is van hieruit niet te bekijken. Het advies van een goed therapeut is niet zo duur. Kan je met de goede manier aan de gang gaan, dan maak je ook geen fouten en is er misschien succes te behalen.
Ivana
13 jaar geleden
ik weet niet of dit een gouden tip is.
wij hebben een herder en die pikte ook een hoop op.
we kregen een tip van iemand die het ook had, en die geven hem iedere dag wat pens,(te koop in de vriezer bij de supermarkt ), en het is over.
of ze dan wat missen in hun dagelijks voer weet ik niet, maar proberen kan je het, bij ons hielp het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hond is (nog) niet goed opgevoed. Houd hem kort aan de riem en geef er een ruk aan zodra hij iets wil doen wat jij niet wilt.

Kijk een paar afleveringen van 'The Dog Wisperer' op National Geographic en je weet hoe een professionele hondenbezitter zich moet gedragen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat een hond nooit van de straat eten. Keur dit gedrag altijd af ook vanwege honden vergiftiger. Ik heb me hond altijd alleen zijn eigen eten geven en honden koekjes/botjes. Hij kan los lopen maar ik loop hier in de buurt altijd met een riem. Hij eet ook welles gras en dan weet ik dat hij gaat braken. Tja ik keur dat ook niet goed maar tis een hond dus dat hij dat soms doet vind ik ook niet zorg erg. Een hond heeft gewoon een alfa nodig. Die men vertelt wat er wel en niet mogelijk is in de roedel waar hij nu in zit. Jij bepaalt het voor die hond en daarbij moet je niet kijken naar zijn verleden want dat zouden honden onderling ook niet doen. Een hond hoort zich aan te passen. Maar een goede alfa is ook nooit agressief want dit word gezien als zwakte. Denk er ook aan dat praten niet werkt. Je communiceert het beste met een hond door lichaamstaal. Het kan ook niet moeilijk zijn om iets te verbieden. Nee is nee dus wees consequent. Je moet dus ook een omgeving creëren waarin iedereen op 1 lijn denk over die hond. Je kan zo'n hond niet helpen met aardig zijn. Probeer juist op een strenge manier aan zijn gedrag te werken en beloon hem met aardig zijn als die het goed doet anders ga je het jezelf moeilijk maken.