Waarom heeft een dier nooit vet haar en wij wel?

Het schoot me te binnen toen ik mijn haar aan het wassen was. Dus waarom hebben wij wel vet haar als je het niet wast en dieren niet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wij wassen het met zeep[shampoo] een dier niet. Zou dat het verschil misschien zijn?
Amadea
8 jaar geleden
Omdat dieren geen haren hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jodokus ik heb werkelijk geen idee amadea, volgens mij hebben veel dieren echt wel haren hoor
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jodokus52
Zou kunnen, in combinatie met stylingproducten. @Amadea
Ik kan me niet indenken dat je dit serieus meent, maar een eventuele grap ontgaat mij.
Reddie
8 jaar geleden
Je stelling klopt niet. Dieren hebben wel degelijk vet haar.
Die hebben daar geen moeite mee.
Haren met zeep wassen is nogal onnatuurlijk.
Rieneke1
8 jaar geleden
Dieren kunnen wel degelijk vet haar hebben (katerstaart).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Komt door het wassen. Ik ken mensen die hun haren nooit wassen met zeep en zij hebben nooit vet haar!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@daphne91
Nu ken ik sowieso weinig (lees: geen) mensen die hun haar met zeep wassen, tenzij shampoo hier volgens jou ook onder valt. ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mogelijk heeft het kammen/borstelen hier ook invloed op, wij verdelen het vet door het haar door het haar te borstelen/kammen, een dier doet daar niet aan. Hierdoor blijft het vet dichter bij de huid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie antwoorden van Femke01 en crea.
Enerzijds hebben dieren geen vet haar, omdat zij het huidvet niet verdelen over het haar, zoals wij mensen wel doen.
Anderzijds hebben zij de natuurlijke vetlaag van de huid behouden, welke wij regelmatig wegwassen. Je ziet dan ook vaak: hoe vaker het haar gewassen wordt, hoe sneller het weer vet is. Wil je dat verminderen, was dan alleen je haar, en niet je hoofdhuid met shampoo. Of spoel alleen uit met water.

Het beste antwoord

Het vet bestaat uit talg uit de talgklieren, huidschilfers en zweet en komt vervolgens op de hoofdhuid te liggen. Dat vet verdelen wij door ons haar door te kammen of borstelen, maar ook door met onze handen door het haar te gaan. De meeste dieren zijn niet in staat om door hun haren te wrijven, een borstel gebruikt een dier niet. (Met uitzondering van de dieren die door hun baas geborsteld worden, maar dan nog, wordt dat veel minder gedaan, dan dat wij met de borstel of handen door het haar gaan.) De aap zou hier wel toe in staat zijn, maar wrijft ook niet door zijn vacht, het vlooien dat de aap doet, verdeeld het vet veel minder dan de bewegingen die wij door ons haar maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wij kunnen overleven met vet haar, want wij zijn slim genoeg om het te wassen.
Ook sommige dieren verzorgen hun vacht of huid of haar. En als het dier zichzelf goed genoeg verzorgt, dan kan het overleven en anders sterft.

Er zijn genoeg dieren met vet haar die regelmatig een bad nemen. Maar daar heeft het vette haar een functie, want daardoor blijft de onderliggende huid droog. Hierbij denk ik aan een ijsbeer.

Toegevoegd na 5 minuten:
Natuurlijk heeft het vet in het haar bij de mens de functie verloren welke het heeft bij sommige dieren, dus wij gaan niet dood als wij het wassen met shampoo. Overigens bij sommige honden wordt het haar regelmatig gewassen. En zo ver ik weet zijn honden dieren, hoewel sommige mensen daar wel anders over denken. Die noemen hun kinderen, wat ook wel iets voor te zeggen is omdat honden nooit volledig volwassen worden zoals andere dieren die in het wild leven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zolang wij het niet wassen krijgen wij ook geen vet haar. Door de chemicaliën in de shampoo wordt het vet uit het haar gehaald waardoor het haar met extra vet terug komt. Wanneer jij je haar een aantal weken niet met shampoo zou wassen zou het ook niet meer vet zijn dan heb je je natuurlijke haar.