Dat is vooral een kwestie van ervaring. Bij het inschatten van de leeftijd spelen factoren een rol als:
1. tanden
De eerste 2 jaar zullen de tanden wit en schoon zijn, met minimale beschadiging door tandziekte. Gedurende de jaren daarna zullen de tanden progressieve verkleuring, infecties, glazuurverlies en terugtrekkend tandvlees te zien geven.
2. ogen
Rond de leeftijd van zeven jaar, zie je bij de meeste katten een lichte verkleuring van de lens. Bij het ouder worden is dat steeds beter te zien.
3. vacht
Bij oudere katten is de vacht niet alleen doffer, maar ook stugger en dunner. De talgklieren verdwijnen voor een groot deel uit de huid, waardoor deze droger wordt en haar soepelheid verliest. Oudere katten (vooral die van twaalf jaar of ouder) hebben dus vaak een droge vacht die kan klitten.
4. ribben
Jonge katten hebben soepele ribben. Na ongeveer zeven jaar zullen de ribben steviger en later brosser worden.