wanneer kan je het geslacht van een grasparkiet zien?

mijn grasparkietjes zijn nu 5 week oud bijna 6.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Bij heel jonge parkietjes is het vaak moeilijk te zien of het om een man of een pop (vrouwtjes parkiet) gaat. Bij parkietjes vanaf een week of 6 tot 8 kun je meestal al redelijk zien welk geslacht het is. Bij jonge parkietjes komt het nog wel eens voor dat de neusdop bijvoorbeeld eerst duidelijk op die van een mannetje lijkt, maar dat het later (wanneer de parkiet volwassen is) toch een popje blijkt te zijn en andersom.
Na ongeveer 4 maanden komt de parkiet in de jeugdrui. Bij mannetjes kleurt de neusdop dan donker blauw (met uitzondering van recessief bonte kleurslagen en ino-kleurslagen). Bij popjes kleurt de neusdop pas na ongeveer 8 maanden bruin, maar er zijn ook popjes waarbij de neusdop na 1,5 jaar nog steeds niet verkleurd is. Wanneer een popje in de broedstemming komt kan de neusdop binnen een paar dagen weer helemaal lichtblauw kleuren.
Z512099