Is het voor mij onmogelijk een jong katje te nemen?

Ik woon door de week in een studentenhuis, met een woonkamer en een slaapkamer. De omgeving is rustig (ze zou naar buiten kunnen)

Er zijn hier soms wel borrels (alleen in de woonkamer) en in het weekend zou ze 2 uur moeten treinreizen en mee naar huis komen. Ik woon op het platteland dus daar zit ze ideaal.

Ik weet dat dit toch hectische omstandigheden kunnen zijn voor het beestje, maar is het echt onmogelijk?
Als ze er van jongs af aan (11 weken) aan went?

Maar vertel het me maar gewoon eerlijk als je het me echt af raad.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik ben ongeveer 3 dagen per week een paar uur weg. Voor de rest veel leren hier.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Op je studentenkamer kun je heel goed een kat houden, mits hij ook in de rest van het huis mag komen. Alleen een kamertje is te beperkt.
Ik heb destijds ook een poes gehad in mijn studentenhuis en dat ging heel goed. En ik was overdag veel weg.
Maar dat reizen met poes in het weekend moet je niet doen. Dat is veel te belastend voor poes, plus dat je hem bij je ouders beter binnen kan houden i.v.m. weglopen. Dat is niet ideaal voor de kat. Laat hem achter. In een studentenhuis zijn altijd mensen in het weekend die hem eten kunnen/willen geven.
Ga zelf ook niet elk weekend naar huis maar blijf eens gezellig over bij je poes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

hm.. Katten hebben hun eigen woonomgeving, hun territorium. Dus als je een kat elke week verplaatst, is dat lastig voor de dieren. Als het beestje er aan went van jongs af aan, zal het wellicht wel gaan.
De vraag is: Waarom zou je. De omstandigheden zijn verre van ideaal. En nu studeer je. Ben je over een paar jar klaar. Dan vind je wellicht een baan in het buitenland. Gaat de kat dan mee? 6 weken in quarantaine?

Kunnen: Ja, het zal vast gaan, en de kat zal ook wel wennen aan het rondreizen. Maar ideaal is het zeker niet. Persoonlijk zou ik zeggen: Doe het niet.

Is het niet leuker om met je studentenhuis een kat te nemen die wat ouder is, en in het asiel zit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ene student is de andere niet!!

14 uur college per week. Werken om bij te verdienen. Drie keer per week naar de kroeg. Bezoeken van medestudenten. Blijven plakken omdat het zo gezellig is.

Als je dat allemaal binnen de perken houdt is het goed mogelijk. Als je de halve dag thuis bent en het beest ook nog bij je mag slapen moet het kunnen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Meenemen naar huis is dan ook echt geen bezwaar, maar laat het dier dan voorlopig op het platteland niet los. Eerst binnen aan al die omgevingen laten wennen.
Neem vooral een katje dat al een week of 14 is. Je kan dan heel goed zien of ze een open karakter hebben of zeer angstig en op zichzelf zijn. Bovendien zijn ze op die leeftijd minder kwetsbaar en klaar om te wereld tegemoet te treden.
Ivana
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
!4 uur per week is normaal. Tenzij je een studie volgt met veel practicalessen. De laatste studente hier net het huis uit: 14 uur colleges per week.
Ivana
12 jaar geleden
Ik heb hier 4 kinderen met een bul. Alleen de student medicijnen was niet in staat naast zijn studie te werken, die was altijd weg of onderweg. Maar voor talen en sociale wetenschappen was het vaak thuis studeren.
Kan makkelijk hoor. Ik heb het zelf ook jaren gedaan, ze wennen er heel snel aan.
Kwam laatst zelf een kat tegen die met grote regelmaat vloog.
Zolang je het van jongs af aan doet zal ze het normaal vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor dit antwoord.
Waarom zou je die kat mee willen nemen naar je ouders in het weekend?! Een kat kan heel goed alleen zijn, het zijn geen kuddedieren. Dus zolang je zorgt dat ze genoeg eten en drinken heeft kun je haar best in het weekend alleen laten. Hier wordt ze hoogstwaarschijnlijk blijer van de 4 uur per week opgesloten in een kooitje mee in de trein.

Daarnaast, sommige katten kunnen heel indringend mauwen/janken als ze vervoerd worden. Wil je dit je medetreinreizigers de komende jaren aandoen?

Wat mij betreft kan een kat wel, maar laat haar achter in het weekend. Ga je een keer wat langer (zeg een week of twee) naar je ouders, dan neem je haar wel mee. En anders niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben dan wel de hele zaterdag en Zondag weg. Is dat geen probleem? Hoe moet ik dat aanpakken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak de kattenbak schoon voor je weg gaat, zorg dat er voldoende drinkwater is (een waterbak voor een hond bijvoorbeeld is groter) en genoeg eten. Je hebt etensbakken die zichzelf na een bepaalde tijd (bv. 24 uur) bijvullen zodat de kat ook niet te veel heeft. Afhankelijk van de omgeving kun je met een kattenluikje ervoor zorgen dat de kat naar binnen en naar buiten kan, als je dat goed vind in het weekend. En dan trek je de deur achter je dicht :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke week je kat een heel weekend achter laten vind ik echt teveel. Een keertje moet kunnen maar het is geen hamster, je kunt zo'n beest niet alsmaar opsluiten zonder gezelschap. Vraag liever of een huisgenoot de zorg met je wil delen.
Rieneke1
12 jaar geleden
eens met annigje.
bovendien lijkt vraagstelster vastbesloten het diertje veel te jong in huis te halen.
een kitten laat je niet structureel 2 van de 5 dagen alleen.
ook een volwassen kat zal zich trouwens het schompes gaan vervelen.
Ik snap jou helemaal waarom je zo'n beestje om je heen wilt.
Maar persoonlijk denk ik niet dat het verstandig is om jouw wil boven het welzijn van het katje te stellen.

Wat nu als je een katje treft met een wat angstig karakter? Ik heb er drie. De een die kan ik bij wijze van spreken overal mee naar toe nemen, die vind alles prachtig. Terwijl de andere, die toch echt op dezelfde manier is opgegroeid doodnerveus is als er iemand op bezoek komt en een paar dagen van slag is als ik haar noodgedwongen even ergens naar toe moet brengen.

Zeker jonge katjes moeten wennen aan hun omgeving. Dat kan soms weken duren. Straks reageert dat beestje er heel slecht op als je haar wekelijks verplaatst.

Nogmaals, het kàn. Maar wat doe je met het katje als deze er niet aan kan wennen, angstig blijft etc? Terug brengen?

Als je dan echt zo'n heerlijk beest om je heen wilt hebben zou ik persoonlijk dan een kat uit het asiel halen, een volwassen kat waarvan ze weten wat het karakter is en waarvan ze weten dat die kat daar tegen kan.
Ik zou het risico niet nemen met een jong katje. Deze heeft voor het opgroeien en socialiseren een rustige vaste omgeving nodig. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kat in een studentenhuis kan prima. Ik heb zelf in 3 verschillende studentenhuizen gewoond en mijn toenmalige poes verhuisde iedere keer gezellig mee.
Een heel belangrijk aspect in deze is dat je huisgenoten ermee akkoord gaan. Je moet zeker weten dat er niemand allergisch is en ook zeker weten dat niemand zijn bedenkingen heeft. Ook moet je direct afspraken maken over de kat met je huisgenoten. Mag de kat wel of niet naar buiten? En wanneer? Mag de kat wel of niet in de gemeenschappelijke keuken? En let iedereen wel een beetje op dat beestje dan? Ik heb zelf eens meegemaakt dat een huisgenootje afgereisd was naar haar familie in Groningen en dat mijn kat op haar kamer opgesloten was geraakt. Zij heeft toen weer drie uur op de trein moeten stappen om mijn kat te bevrijden, dat kan heel vervelend zijn. Het is ook een keer voorgekomen dat mijn kat, vanwege een blaasontsteking ws, in de kamer van een huisgenoot had geplast, dat is pijnlijk. Je moet dus goed afspreken dat iedereen op de kat let want een kat sluipt al snel alle kamers door.
Verder kan het gewoon heel gezellig zijn. In een van de studentenhuizen waar ik woonde zat een studentenhuis kat. Die kat was van niemand en iedereen tegelijk en bleef altijd gezellig in de woonkamer, hij genoot gigantisch van alle aandacht en de kosten van die kat stonden gewoon op de gemeenschappelijke boodschappenlijst, ook de kattenbak verschonen was onderdeel van het takenrooster. Dat ging hartstikke goed, een lief en gelukkig beestje was dat.
Ik vind 3 dagen weg, en dat dan elke week, eigenlijk wel echt te veel. Je zou dan moeten overwegen om minder lang weg te gaan. Of je moet een huisgenoot vinden die die 3 dagen op zich wil nemen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn geen drie dagen, maar een drie dagen een paar uur. Als ik het goed begrepen heb hoor.
En voor de rest prima betoog. Ik ben, zoals je kan lezen, er geen voorstander van bij een jonge kat, en de punten die jij aankaart zijn prima en het overwegen zeker waard.
Plusje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een jonge kat moet je eigenlijk nooit alleen laten.
Wat dat betreft kan CuriousOne beter naar het dierenasiel toegaan, er zijn er daar genoeg waar je uit kan kiezen. Bovendien heb je dan meer beeld over het uiteindelijke karakter van het beest, dat is bij een kitten moeilijk in te schatten en het voordeel is dat ze al hun inentingen al hebben gehad en ook al gesteriliseerd/gecastreerd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben vandaag langs het asiel geweest. Er was niet zoveel geschikts. Wel een paar hele leuke, maar die waren al erg oud (Dat is in mijn geval niet ideaal)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi CuriousOne dat je er goed over na denkt en niet zomaar een katje aanschaft. Annigje geeft ook al aan wat ik in mijn antwoord schreef, beter naar het asiel, hebben ze nu geen geschikte kat, dan maar wat later. Beter even wachten dan een kitten meesleuren en dat het dan fout gaat of het beestje enorm gestresst raakt.
Maar nogmaals, het siert je dat je er zo goed over nadenkt. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@CuriousOne, kijk eens hier: http://www.dierenasiels.com/ Er staan hier meer dan 3000 katten geregistreerd waaronder ook kittens. Het kan zijn dat je een stukje moet reizen maar dat is de moeite waard.