Wordt een betere videokaart minder heet?

Alleen bij spelen van SOMMIGE games (de meer geavanceerde heb ik het idee) begint de ventilator erg hard te loeien. Is het probleem de ventilator of moet ik een betere videokaart?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Bij de zwaardere games moet je videokaart harder werken en gebruikt hij meer stroom (en dus genereert hij meer hitte).

Doorgaans worden betere videokaarten nog warmer. Dit is echter geen probleem aangezien de koeloplossing voldoende zou moeten zijn. Helaas zit er veel verschil in gebruikte koelers. Er zijn bijvoorbeeld kaarten die behoorlijk warm worden, maar waarvan de koelers toch heel stil zijn. Dit kan bijvoorbeeld door te kiezen voor beter geleidend materiaal van de koelribben (zoals koper i.p.v. aluminium) of grotere/meer ventilatoren die minder hard hoeven te draaien dan kleintjes of betere ventilatoren die gewoon minder herrie maken. Je snap natuurlijk dat het een en ander gedeeltelijk een kostenkwestie is.

Je kunt het beste voor je een videokaart koopt reviews lezen van de specifieke kaart. In alle goede reviews is geluidsniveau onder load (dus onder belasting, dan wordt de kaart het heetst) een onderdeel van de test.

Er zijn ook generaties videokaarten waarvan bekent is dat ze nogal warm worden, logischerwijs kun je dan moeilijker een hele stille koeloplossing maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel videokaarten zijn er in 'silent' mode (zonder ventilator.

Weet je zeker dat het de ventilator van je videokaart is? Meestal zijn die nauwelijks hoorbaar.
Ook je CPU- en eventuele kastventilator gaan sneller draaien als je PC harder moet werken.

Zoek eerst uit welke ventilator(en) het meeste lawaai maakt/maken, die kun je dan eventueel vervangen door stillere exemplaren. Waarschijnlijk is dat veel goedkoper dan een nieuwe hi end videokaart.