Wat kan je nog doen, als het bestuur van de ver. van huiseigenaren je sommeert je kattenren te verwijderen?

het gaat om een appartement, waarvan het balkon netjes en professioneel is overgaasd.
betrokkene kan het in de vergadering gooien, maar die is pas over ruim een half jaar.

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Wonen
3.4K

Het beste antwoord

Wat ik zou doen: rekken. Je zegt ergens dat het mondeling is medegedeeld: ik zou zeggen dat ik wel eerst een officieel verziek vanuit de VVE nodig heb, waarvan de stukken ook ter inzage van de andere eigenaren komen. Dan zou ik vervolgens officieel antwoorden met de mededeling dat ik dit graag laat beoordelen door de ledenvergadering. Over ruim een half jaar dus.

De tussenliggende periode zou ik gebruiken om steun van de buren (de overige leden van de VVE) te verwerven, ze te vragen om bij die vergadering te zijn, en aldaar te stemmen voor mijn voorstel om de kattenren toe te laten.

Toegevoegd na 53 seconden:
Hihi, ik zou een officieel verzoek nodig hebben natuurlijk, niet een officieel verziek.

Beetje Freudiaans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha in grote lijnen ben ik het wel met je eens.
maar ik kreeg meteen een officele brief.
de beste tip die er is? kijk eens op i net of er jurisperdentie over is.
deze tip kreeg ik van een advocaat,toen ik hem vroeg een brief op te stellen.
even later kreeg ik de vraag,ben jij wel een advocaat nodig?
nee dus......scheelde weer 230 euro

Andere antwoorden (9)

De vereniging van eigenaren heeft veel macht. Als ze besluiten dat de ren weg moet, moet hij weg. Helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als hij er pas staat zal hij weg moeten
maar als die er al jaren staat kun je bezwaar indienen neem ik aan en uitstel vragen tot de volgende vergadering

is er geen toestemming voor gevraagd ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
er is geen toestemming gevraagd.
al sinds een jaar of vijf was het balkon afgezet met netten, veel minder mooi.
nu dacht hij het mooi te maken, en dan dit :( dus je kan in bezwaar gaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt me wel
het zijn toch ook gewoon mensen
ga er heen en praat als volwassen mensen maar zonder toestemming heb je geen poot om op te staan ben ik bang
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is deze kattenhouder ook huiseigenaar,of huurt ie?
Rieneke1
13 jaar geleden
huiseigenaar keesje.
Als het bestuur van de vereniging je daartoe sommeert kun je de regels van de VVE erbij pakken. Het bestuur mag namelijk niet een nieuwe regel bedenken alleen toezien op het uitvoeren van de bestaande regels.

Staat daar niets in wat dit ondersteunt dan hoeft je niet te voldoen aan de sommatie van het bestuur van de VVE.

Op welke grond wordt je gesommeerd de ren te verwijderen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
er staat idd dat je geen bouwsels op je balkon mag hebben.
echter dit is geen vast iets, maar een systeem met haken, wat snel weer te verwijderen is.
jarenlang heeft hij het afgezet met net, en nooit wat gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dat geval zou ik bezwaar aantekenen tegen de beslissing van het bestuur omdat de regels in dit geval niet van toepassing zijn. In het uiterste geval zal het bestuur dan de rechter moeten inschakelen om hierover een uitspraak te doen, zij mogen namelijk niet zelf de ren verwijderen. Schakel ook zeker de rechtsbijstand in als je buurman(?) hiervoor verzekerd is.
Je kan terugpakken op de Statuten. Als daar iets in vermeld staat, waardoor het Bestuur gerechtigd is de kattenren te laten verwijderen, kan je er m.i. weinig meer tegen doen.

Het is verder een zaak die je aan de kantonrechter kunt voorleggen.
Maar of je je dan populair maakt?

Het is wel heel erg sneu!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Als er niets toepasselijks in de Statuten staat, heeft het Bestuur niet het recht om het te verbieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dank je ineke.
het is idd enorm sneu, al dat geld en al dat werk, en de katjes willen zo graag een frisse neus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar de rechter lijkt mij nutteloos aangezien je toestemming hebt gevraagd
ronron1212
13 jaar geleden
Het gaat niet om de statuten maar om het huishoudelijk regelement
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, dat wou ik ook schrijven.
Als je een rechtsbijstand verzekering hebt, kun je daar eens informeren naar je rechten. Laat ze de brief lezen waarin je gesommeerd wordt om die kattenren te verwijderen. Misschien staan er juridische fouten in waardoor jij je sterk kunt verweren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
hij heeft helaas geen rechtsbijstand verzekering, en het werd mondeling meegedeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dat geval kan hij nu nog mooi een rechtsbijstandverzekering afsluiten.
Maar dat moet hij natuurlijk zelf weten. Hij zal dan wel beter voorbereid zijn, want die schriftelijke mededeling zal ook nog wel komen als hij niet naar wens van het bestuur, op de mondelinge mededeling reageert. Hij kan zelf ook eerst nog eens het huishoudelijk regelement goed nalezen. Misschien staat er wel iets in dat het balkon voor onderhoud toegankelijk moet blijven... Of er staat iets in over het aangezicht van het gebouw. De kans is dus groot dat er wel iets instaat waardoor hij niet veel kans maakt om zijn kattenren te mogen behouden, op het balkon.
Rieneke1
13 jaar geleden
er heeft wel jarenlang een net voor gehangen, schept dat geen precedent misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij dat kan aantonen zal hij misschien iets sterker staan. Dan heeft er dus jarenlang niemand last van gehad!
ik zou eerst meer van die situatie moeten weten.
heb hier ook een gevalletje gehad.in mijn geval ging het om een antenne mast.
vaak zijn het standaard contrakten.bij mij dreigende brief gehad over rechtzaken.
1 telefoontje en de mast blijft gewoon staan , met toestemming.
maar nogmaals ik zou meer moeten weten en wat het contrakt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik heb begrepen dat de balkons onder het gezamelijke gedeelte valt, waar de vve zeggenschap over heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat dachten ze bij mij ook.
gezeur over uitstekend delen enzo...
aangezicht van flat enzo , maar bij een flat heb je vaak maar 1 voordeur.. dus je balkon aan de achterzijde. en dat is dan niet het aangezicht.
zo zijn er nog veel meer dingen.
Rieneke1
13 jaar geleden
piraatje, ik heb betrokkene attent gemaakt op mijn vraag.
mogelijk stuurt hij je een pb voor meer info, is dat goed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor is prima. zet er maar ff een telnummer bij.
Lees het huishoudelijk regelement daarin moet iets staan over brandgang of het blokeren van doorgang. De vereniging van eigenaren daar ben je overigens zelf ook lid van. Dus het probleem zal vaker zijn besproken en in notulen zijn vastgelegd.
ronron1212
13 jaar geleden
Ik heb even gezocht naar een officiele definitie van 'bouwwerk' en ik stuitte op dit:

"Het begrip "bouwwerk" is in de Woningwet zelf niet omschreven. Gelet hierop, en op het feit dat in de modelbouwverordening wel een bruikbare definitie is gegeven, is in de jurisprudentie van de Afdeling bij herhaling aansluiting gezocht bij de in de modelbouwverordening gegeven definitie van het begrip "bouwwerk". Deze luidt: "elke constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of ander materiaal, die op de plaats van bestemming hetzij direct of indirect met de grond verbonden is, hetzij direct of indirect steun vindt in of op de grond, bedoeld om ter plaatse te functioneren". De Afdeling ziet geen reden thans een andere begripsomschrijving te hanteren."

Als er in de reglementen dezelfde definitie gehanteerd wordt, heeft hij weinig kans vrees ik. Stel het staat er anders/zonder zo'n duidelijke definitie omschreven, dan heeft hij zeker een kans.
Vooral als het betrekking heeft op het aangezicht van het complex en het balkon juist aan de achterzijde ligt of zo... En inderdaad omdat hij juist die netten verwijderd heeft en het een verbetering betreft. Maar ja, dat is natuurlijk 'in the eye of the beholder'. Dat er in de 'nettenperiode' nooit wat van gezegd is, maakt zijn positie wel iets sterker denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt beter problemen voorkomen, want de kans is groot, dat het bestuur gelijk krijgt.

In de koopacte staat misschien wel beschreven wat je niet mag op het balkon.
Anders het Huishoudelijk reglement.

Maar je kunt het natuurlijk net zo goed even vragen bij de voorzitter of administrateur van de VVE. Praten klaart de lucht vaak op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom is de kans groot , dat ze gelijk krijgen?
ik zie een regelement niet anders dan een wurg contrakt.
de wet geldt voor iedereen.... ook voor een bestuur.
verder geef ik je wel gelijk hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ene beetje ervaren bestuur gaar niet verbieden zonder basis. En bewonen vinden hun eigen bouwsels vaak mooi terwijl anderen zich er kapot aan ergeren.