Ik zag twee eksters een muisje najagen en doodden. Vervolgens gingen ze in de boom zitten. Mijn vraag is: eten zij ook muizen net als uilen?

Het was echt een vreemd gezicht. Het gebeurde gewoon op klaarlichte dag op de stoep. Ze gingen achter de muis aan en dan liep de muis weer weg, het was een hele achtervolging. Toen de ene ekster de muis goed te pakken had, pikte die de muis snel dood. Is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
8.6K

Het beste antwoord

Ja dat is normaal. Eksters zijn roofvogels en bijna alleseters. Ze vreten die muis met huid en haar op.

Eksters zijn trouwens behoorlijk agressief. Heb een keer een ekster achter een kat aan zien jagen. Die kat wist niet hoe snel hij weg moest komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De Ekster eet vooral eieren. De Ekster staat voor andere vogels vooral bekend om het leegroven van andermans nesten. De Ekster eet ook jonge vogels, insecten, kleine zoogdieren, eikels en granen.
Op een forum van vroege vogels werd zelfs gemeld dat eksters goudvissen uit een vijver roven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een ekster zal niet snel een gezonde muis doden.
vermoedelijk was deze muis al zwak, ziek, of misselijk, en in zo'n geval grijpt de ekster z'n kans.
het is dus niet zo dat ze op muizen jagen zoals uilen dat doen.
uilen zijn gespecialiseerd, en eksters zijn slimme vogels die kansen grijpen zodra ze ze zien.

Toegevoegd na 6 minuten:
en ja, ze eten zo'n muisje met huid en haar op.
Rieneke1
13 jaar geleden
Een veldmuis is een vertederend beestje, die door gevaar volkomen wordt verlamd. Je kunt er zo op afstappen en hem oppakken, hij loopt niet weg. Wij hadden slangen in de tuin en je zag vaak dat de slang alleen zijn kop uit het gras stak en daarmee de muis rustig kon benaderen en hap, weg muis.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat die eksters zo hard moesten werken is niet normaal, waarschijnlijk waren ze onervaren, want een veldmuis loopt niet weg

Toegevoegd na 17 uur:
Ter verduidelijking: in mijn tuin aan de voet van de Pyreneeën, waar ik 12 jaar heb gewoond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eksters kunnen zich prima aanpassen aan alle jaargetijden en eten in die periodes wat er makelijk voor handen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt.Ik heb eksters in de tuin een mus zien doden , ik was er niet goed van.