WABO, mag je nu 100m2 max. totaal aan/bijgeb. of 100M2 + 70m2 recreatief bouwen?

Dit is de tekst :

________________________________
Bouwen achtertuinVerstedelijkt beeld
Het ontwerp-Besluit omgevingsrecht (Bor) verruimt de mogelijkheden voor vergunningsvrij bouwen aanzienlijk. Op dit moment mag je zonder vergunning een bijgebouw in je achtertuin plaatsen van maximaal 30 vierkante meter. Bij de erfgrens mag je maximaal 10 vierkante meter bouwen.
Het ontwerp-Bor staat echter een bijgebouw toe van maximaal 100 vierkante meter, mits niet meer dan de helft van de tuin wordt bebouwd.

Ook een recreatief verblijf van maximaal 70 vierkante meter behoort tot de mogelijkheden.

In dat geval kunnen achtertuinen meer worden dichtgebouwd en geeft dat wellicht een meer verstedelijkt beeld. Overigens moeten vergunningvrije bouwwerken gewoon aan alle bouw-, milieu- en brandtechnische voorschriften voldoen.
________________________________

Zoals ik het lees mag je 100m2 bouwen, waarvan 30m2 eventueel vergunningsvrij mits voldaan aan regels die daarvoor staan, maar altijd met een totaal van max. 100m2.

Buiten die 100m2 hierboven genoemd mag je nog eens 70m2 recreatief bouwen, wat dat ook mag inhouden.

Klopt mijn interpretatie?

Toegevoegd na 18 seconden:
http://www.omgevingsvergunning.nl/1_nieuws.php?nieuws=636

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.7K

Het beste antwoord

Nou, dat ligt eraan hoe je het bekijkt. De Wabo c.a. interpreteren valt niemand mee.
Die 100 m² vind ik in het Bor overigens niet meer terug, waarschijnlijk is dat er uit geschreven. Jouw web-artikel is al meer dan een jaar oud, en de regels voor vergunningvrij bouwen zijn pas heel laat definitief geworden. De 100 m² -beperking is vervallen.
Hoe dan ook, die 100 m²/onbeperkt én de 70 m² logiesgebouw staan in artikel 3 van bijlage II, dus die zijn bouw-vergunningvrij, maar NIET bestemmingsplan-vergunningvrij onder de Wabo. Dat mag dus alleen gebouwd worden als het aan het bestemmingsplan voldoet. En 170 m² bijgebouw, afwijkend van de woonfunctie, dát zal zo rap niet toegestaan zijn. Ook moeten een aantal vrijheden van art. 3 wel voldoen aan de eisen van welstand.
De totale vrijheid-blijheid van voorheen – dus bouw- én bestemmingsplan-vergunningvrij (resp art 2.1, lid 1, onder a en onder c Wabo) verandert maar weinig. Dat vind je in artikel 2.
De vastgestelde tekst van het Bor vind je op http://omgevingsvergunning.vrom.nl/index.cfm/t/Wetgeving/vid/9D730E8F-3FFA-497D-93D0451A4AF9E6C3 onder Besluit Omgevingsrecht Bor (stb-2010-143, maart 2010). Vergunningvrij begint op p. 52 van de .pdf.
Tenslotte: er zijn nog veel meer artikelen in bijlage II, en die kunnen ook nog een spaak in het wiel steken. Binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht mag er bijvoorbeeld bijna helemaal niks vergunningvrij. Alleen de kozijnen schilderen, zo’n beetje.