hoe ontkiemt een eikeltje

ik wil een eikenboompje

Toegevoegd na 33 seconden:
hoe moet hij in de grond of in een potje water

Toegevoegd na 6 minuten:
hoe lang duurt het ongeveer gewoon water geven wachten tot er een op de grond ligt of van de boom plukken laten drogen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
4.7K

Het beste antwoord

Gewoon aarde in een pot doen, daar de eikels ovenop leggen. Laag oud blad er overheen en in een hoekje van de tuin zetten. Volgend voorjaar heb je de eikjes in je potje staan.

Eiken groeien trouwens erg langzaam. Het duurt wel 5-10 jaar voor je ook maar iets in de buurt van een echt boompje (1-2 m) hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als je potgrond vermengt met een beetje geelzand heb je een prima grond mengsel om te ontkiemen
beetje bevochtigen en de eikels in de grond

Toegevoegd na 3 minuten:
de eikel heeft wel een koude periode nodig
dus in een papieren zak in de koelkast
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de tuin op een schaduw plekje onder wat struiken een paar eikels neerleggen wat tuinafval of haal even een zak afgevallen eikenblad uit het bos leg dit erop en er niet meer naar omkijken dan komen die eikenbomen vanzelf.
Mijn tuin heeft rondom eikenbomen en achter mijn tuin is er een heel bos van.
De eikels vallen nu volop op de grond en volgend jaar in het voorjaar haal ik ze bij bosjes uit de grond anders zou ik geen tuin meer overhouden.
Ze wortelen dus heel gemakkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt al wat prima antwoorden, daarom ga ik alleen in op je laatste toevoeging: ik zou een paar eikeltjes van de grond rapen, en ze zeker niet plukken. Ze vallen namelijk vanzelf van de boom af zodra ze 'af' zijn.

Waarom een paar en niet zomaar eentje: je weet nooit of je toevallig die ene eikel opraapt die niet helemaal goed gelukt is en daardoor niet ontkiemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het op een vruchtbare plek iets in te graven. Maar doe dat niet met één eikel, maar stop er meerdere in de grond! De natuur is niet voor niets zo overvloedig met het strooien van eikeltjes. Er zijn vaak veel belagers in de buurt.En je weet, niet elk schot is een eendvogel.