Als je een dier mishandeld, vanaf welk die is het dan strafbaar?

Waar ligt de grens bij dierenmishandeling.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2.8K

Het beste antwoord

Elk dier dat leed aangedaan word in de catogorie zoogdier is strafbaar.
Maar wanneer je bvb bewust opzettelijk kikkers gaat doodtrappen ook. Volgels die je verminkt of mishandelt valt ook onder dierenmishandeling.
Insecten daarintegen weer niet.
Elk dier dat je bewust pijn doet is een vorm van dierenmishandeling

Toegevoegd na 28 minuten:
Bije zijn beschermt daar mag je sowieso niet aankomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik ben geen jurist, maar een mug, vlieg of wesp doodslaan is voor zover ik weet niet strafbaar. Maar ga je een kat of hond staan meppen, dan ben je volgens mij wel strafbaar. De grens ligt bij zoogdieren, denk ik, daar moet je van afblijven. Hoewel er dagelijks weer miljoenen varkens en koeien opgesloten zitten in veel te kleine hokjes, worden vetgemest en over de kling worden gehaald in de bio-industrie. Dat moet blijkbaar allemaal maar kunnen, ter meerdere eer en glorie van onze vleesconsumptie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanwaar die min?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ipv + per ongeluk op - gedrukt. Ik inet met iPhone en soms verspringt het scherm inneens.
Mijn welgemeende excuus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok dan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk eerder dat carnivoren niet veel respect hebben voor dieren.
Ook diverse insectensoorten mag je niet doden. Denk hierbij aan vlinders, bijen en hommels. Zeer nuttige beestjes. En zo zijn er nog legio.
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus je bent volgens de wet strafbaar als je een hommel doodslaat?
jc54
13 jaar geleden
Wettelijk gezien ben je strafbaar als je beschermde diersoorten doodt. Ook als dat insecten zijn. Ben er niet zeker van of de hommel beschermd is, maar ik dacht van wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hommel niet de bij wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijen zijn heel belangrijk voor de voortplanting van gewassen. Wetenschappers hebben al aan de bel getrokken over het gevaar van uitsterven van bepaalde gewassen (die wij nodig hebben voor de voedselvoorziening) als gevolg van de slechte bijenstand - wat weer het gevolg is van milieuvervuiling e.d. Het gekke is dat als dieren (zoals bijen of dieren in de bio-industrie enz.) op grote schaal sterven door toedoen van de mens er bij wijze van spreken geen haan naar kraait, terwijl je op individueel niveau erg moet oppassen. Kom niet aan iemands hond want dan zwaait er wat (en terecht). Maar de mens hanteert wel een hele dubbele moraal in de omgang met dieren.
Ha, die Philipadventure;

Ik denk dat de wet hierop geen sluitend antwoord heeft en de rechter in de extremere gevallen uitkomst zal moeten bieden. In de ogen van een veganist is het slachten van een koe ongetwijfeld dierenmishandeling. Een hond doodschoppen is dat ook, maar wat als je door een dolle hond wordt aangevallen? En wat als je een ziek dier uit zijn lijden helpt door hem snel de nek om te draaien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die vraag zou je moeten stellen aan de inspectie dierenbescherming.
http://www.dierenbescherming.nl/inspectiedienst

Ook maar even het Meldnummer
dierenmishandeling:0900 - 20 21 210 (10 cnt per min)

De categorieën die zij hanteren zijn
-honden
-katten
-paarden en pony's
-runderen
-overigen. Daar vallen o.a. exoten onder en kuikentjes , die je in een dierenwinkel wel eens in een etalage ziet.

Ik begrijp bijvoorbeeld niet waarom het toegestaan is
om vissen een haak door hun lijf te laten rammen en
dat dat dan sport genoemd wordt.

Aan de andere kant gaan wij hier in dit rijke land soms wel heel erg ver als het gaat om het beschermen en vertroetelen van dieren, terwijl er nota bene
in de wereld nog mensen van de honger sterven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij ligt de grens op nut en noodzaak.
als het nutteloos is en geen noodzaak heeft, dan is doden van dieren (wat voor dier, insect, vogel dan ook) not done. mijn respect voor levende wezens (dus inclusief planten) is gelijk aan dat wat in de natuur gebruikelijk is. herbivoren oogsten planten om te eten en voort te leven. Carnivoren vangen andere dieren om op te eten en voort te leven. als ze geen honger hebben, of er geen last van hebben (steken, bloedzuigen, gif, enz enz) laten ze andere wezens met rust.
zo poog ik ook te leven. we willen leven en voortleven. dan vind ik het normaal dat we dat doen, zoals onze voorouders dat ook deden. namelijk met zowel dierlijk als plantaardig voedsel.
ik kan me indenken, dat het houden van dieren in onnatuurlijke omgevingen tbv dierlijk voedsel tegen de borst stuit, maar het alternatief (iedereen houd zijn eigen prooidieren in kooien) is in deze moderne tijd, en toch zeker niet in de steden, vol te houden.
als het houden van dieren door gespecialiseerde ondernemers tbv van mensen die daar zelf de mogelijkheden niet voor hebben op een diervriendelijke manier gebeurt, dan heb ik daar helemaal geen problemen mee.
ik heb wel erg veel moeite met de acties van sommige `dierenliefhebbers`, die menen onaangepaste dieren te moeten bevrijden en los te laten in de moderne jungle, waar ze dan zonder overlevingskansen sneuvelen in het verkeer of van honger doodgaan. dat noem ik dierenmishandeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk zouden we eerbied moeten hebben,voor al wat leeft. Maar dat is in veel gevallen moeilijk. Zo lang je een dier doodt, dat als schadelijk wordt beschouwd (let op, niet mishandeld ) wordt dat niet als strafbaar gezien. Ook het mishandelen van b.v. vlieg of mug.zal niet bestraft worden, hoewel het niet ethisch is. Verder denk ik niet,dat er bepaalde regels zijn,wanneer iets strafbaar is.