Mag je de totaalprijs van een koop- aanneemovereenkomst naar benden bijstellen?

Wij hebben een koop-aanneemovereenkomst gesloten met onze aannemen. Hierin zit onder meer een garage. Wij willen echter de garage laten vervallen en een kelder plaatsen. Dat blijkt bij een ander bedrijf flink goedkoper te zijn.

Dit doorvoeren, zou betekenen dat wij een behoorlijk bedrag minder gaan besteden bij de aannemer waarmee we de koop- aanneemovereenkomst getekend hebben.

Mogen wij dit zo doorvoeren, of kan de aannemer ons houden aan de te leveren producten in de overeenkomst? Zo ja, zijn er regelingen bekend om hier toch onderuit te komen, bijvoorbeeld door een boetebedrag (welke waarschijnlijk alsnog lager zou zijn dan de besparing)

Dank,

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Als de koop aannemersovereenkomst is getekend is de koop gesloten voor die prijs die is overeengekomen. Alleen als er sprake is van colportage dan zijn er uitvluchten zoals 10 dagen bedektijd en daarin kan een overeenkomst teniet worden gedaan. Voor dat je de overeenkomst hebt getekend heb je een bedenktijd gehad, het termijn waarin de offerte geldig was. In die tijd kan je dus ook andere offertes met elkaar vergelijken en zo je keuze vast stellen. Eventuele uitvluchten moet je vinden in de kleine lettertjes van de overeenkomst.
Eventueel kan je nog advies inwinnen bij bureau rechtshulp. Helaas ik geef je weinig kans. Tenzij de aannemer van jou van goede wil wil zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens met je aannemer te praten over i.p.v. een garage een kelder te bouwen. Je kan in lichte bewoordingen aangeven wat een kelder volgens jou moet kosten. Je kan kijken hoe ver of hoe dicht je bij elkaar in de buurt komt.
Die overeenkomst zit je aan vast als je niet binnen 10 dagen gereageerd hebt op de offerte.