Wat is het verschil tussen een huurhuis en een koophuis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
6.9K

Antwoorden (6)

een huurhuis kan je huren en een koophuis kan je kopen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oftewel: voor een huurhuis betaal je huur die jaarlijks een beetje omhoog gaat, voor een koophuis betaal je hypotheeklasten en daarvan weet je van te voren hoe zich dat gaat ontwikkelen.
Voor een huurhuis heb je geen aanvullende kosten, voor een koophuis moet je zelf voor het onderhoud zorgen.
voor een huurhuis betaal je minder OZB, voor een koophuis betaal je ook het eigenarendeel van de OZB.

en zo kan je nog wel even doorgaan. Maar in beide gevallen is het een ding waar je via de deur naar binnen gaat, en waar je een bed en een tafel hebt staan.
itsme
13 jaar geleden
Een koophuis moet je zelf onderhouden. Bij een huurhuis (mits het contract goed is) wordt het onderhoud grotendeels uit handen genomen. Een koophuis levert hogere kosten op (gemeentelijke belastingen, verzekeringen, etc.). Als je wilt verhuizen, ben je makkelijker van een huurhuis af (contractueel), dan een koopwoning, die je toch eerst zal moeten verkopen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij koopwoningen heb je grotere kans "vrij" te zitten. Huurwoningen (zowel via woningbouw als particulier) bevinden zich meestal in klusters. Als huurder ben je meestal niet in staat het huis naar jouw wensen aan te passen, tenzij je later alles weer terugbrengt in originele staat (of een nieuwe huurder vindt die met jouw verbouwingen akkoord gaat).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een huurhuis geef je iedere maand een bedrag om in het huis te wonen.

Bij een koophuis geef je in één keer het hele bedrag en mag je zolang in het huis wonen als je zelf wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een huurhuis betaal je elke maand een bedrag aan een woningbouwvereniging.
Dit geld verdwijnt elke maand in een bodemloze put en je ziet er nooit meer iets van terug.
Bovendien ga je in de meeste gevallen elk jaar meer betalen omdat de huur omhoog gaat.

Bij een koophuis sluit je een gigantische lening af bij een bank (tenzij je schathemelrijk bent) waar je het huis mee koopt.
Vervolgens betaal je elke maand een vast bedrag af aan deze bank, meestal met een flinke rente dat wederom in eenzelfde bodemloze put verdwijnt.

Een voordeel van kopen is, dat je na 20 jaar en met wat geluk nog wat van het betaalde bedrag terugkrijgt, omdat je een deel van je huis hebt afbetaald, en/of wat winst maakt bij de verkoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verschil is dat je in een koophuis investeert en een huurhuis niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje afhankelijk van de hypotheek (je lost af of het is aflossingsvrij) heb je na ongeveer 30 jaar een huis dat van jezelf is (niet bij een aflossingsvrije lening dus..). En alle dingen die kapot gaan zijn voor je eigen kosten, bij een huurwoning ligt dit wel eens anders. Als huurder ben je ook veel meer 'beschermd'.
Ik zie een koopwoning ook als een investering voor later.