De bomen voor het huis van mijn moeder zijn van de gemeente. Wie is aansprakelijk als er één op mijn moeders huis valt?

Wie draait er voor de schade op? De gemeente heeft altijd gezegd dat ze aanspraak moet maken op haar eigen verzekering. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
4K

Het beste antwoord

Als de bomen op gemeentegrond staan is het hun verantwoordelijkheid. Zij moeten er voor zorgen dat er niets kan gebeuren als bv de boom om waait.

Toegevoegd na 7 minuten:
Aansprakelijkheid
Als eigenaar, maar ook als pachter of huurder, kunt u aansprakelijk worden gesteld voor de schade die een ander heeft door uw bomen. Bijvoorbeeld schade, veroorzaakt door afvallende takken, door slecht onderhoud of gebrekkig toezicht. Het is dus belangrijk dat u als grondeigenaar/gebruiker regelmatig controleert op ziekte, rottende takken e.d. Als tijdens een onverwachte, hevige storm echter gezonde takken afbreken, bent u niet aansprakelijk. Als u bomen omhakt en er, ondanks voorzorgsmaatregelen, zaken van een ander beschadigd worden, bent u wel voor deze bomen aansprakelijk. Als wortels van uw bomen draineerbuizen vernielen, bent u in beginsel niet aansprakelijk. Hetzelfde geldt als wortels de fundamenten van nabijgelegen panden vernielen. Uw buurman kan deze wortels immers zelf doorzagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat klopt
bij natuurschade moet je moeder haar eigen verzekering inschakelen daar is de gemeente niet aansprakelijk voor
anderzijds is als de boom nu tekenen vertoont dat hij een eventuele storm niet overleeft kan ze een verzoek indienen bij de gemeente en word er gekeken of deze word weggehaald
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuur is natuur de gemeente is geen officieele eigenaar van de grond ze heeft het alleen in beheer ten behoeve van de gemeenschap.

zoiets valt onder je eigen verzekering onder het kopje stormschade.
aanonroerende goederen/inboedel of
onder je auto verzekering
niet onder WA natuurlijk
13 jaar geleden
Indien de schade van een omgewaaide boom, vooral wordt veroorzaakt door achterstallig onderhoud, of indien de gemeente op de hoogte was van de slechte conditie van de boom en er niets aan heeft gedaan en dat dit bewezen kan worden, pas dan is de gemeente aansprakelijk, zo niet ,dan is het stormschade, net als hagelschade en blikseminslag en is de gemeente niet aansprakelijk.