Hoe heten de ijzers waarmee een draagbalk dóór de buitenmuren heen gezekerd wordt?

Verdiepingen in een ouderwetse woning worden gefundeerd met zware balken waarboven een houten vloer komt en die vanonder een afgestuukt plafond krijgt.
De draagbalken zelf hangen tussen de buitenmuren, waarbij aan beide kanten in de balk een soort pin met een gat is geslagen/geschroefd en het oog van die pin krijgt aan de buitenkant een stuk ijzer er doorheen.
Dat heeft vast een naam. Soms zie je heel sierlijke vormen.
In Amsterdam zie je het overal.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3.7K

Het beste antwoord

Dat zijn muurankers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Jaartalankers (1683), muurankers in de vorm van cijfersEen muuranker of balkanker is bedoeld om bij (oude) huizen, boerderijen de balken van de verdiepingsbalklaag aan de gevel te verbinden, om de gevel zo te beschermen tegen uitknikken. Begane grond balklagen worden niet verankerd, omdat de muren op deze hoogte niet de neiging hebben, uit te knikken, behalve wanneer een kelder of souterrain aanwezig is.

Buitenmuren die evenwijdig aan de balklaag lopen, worden door middel van strijkbalkankers, aan de balklaag gekoppeld. Een dergelijk anker staat haaks op de balklaag en is aan ten minste drie opeenvolgende balken bevestigd. Een strijkbalk is een balk die evenwijdig aan de buitenmuur loopt.

Een muur- en strijkbalkanker bestaan uit een veer, ook wel strop, en een schoot, ook wel schieter genoemd. De veer gaat door de muur heen en wordt met een uitgesmeed blad voorzien van gaten aan de balk bevestigd. Aan het andere uiteinde van de veer zit de knoop, hier gaat de schoot doorheen. Deze ankers worden ook wel zichtankers of gevelankers genoemd in tegenstelling tot de blindankers die aan de buitenkant van het gebouw niet zichtbaar zijn.

Wanneer de balken in één lengte van muur tot muur lopen, spreken we van een doorgaande verankering. Is de afstand hiervoor te groot dan dienen de balken op een binnenmuur verankerd te worden, op deze manier ontstaat er een doorgaande koppeling.

Ook eenvoudige muurankers laten vaak enkele ingegroefde tekens zien, de zogenaamde smidstekens. Na 1930 werden muurankers nauwelijks meer toegepast. Soms worden sierankers om decoratieve redenen aangebracht.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dienen (vooral vroeger), voor een verankering van de balklagen aan de buitenmuren, Wordt (als aanvulling), ook wel balk-ankers genoemd. Sommige exemplaren zijn werkelijk kunststukjes....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zijn dat muurankers.