Als je last hebt van vleermuizen onder de dakpannen van een huis, wat moet je dan doet om ze weg te krijgen en weg te houden?

Reeds twee jaar vliegen er kleine vleermuisjes (heel veel) onder het dak en nestelen zich daar. We hebben, naar de toekomst toe, vooral schrik van de geur van de afvalstoffen die ze daar achter laten. Ook zal er af en toe wel eens eentje sterven en dan ligt het daar op een plaats waar je niet aankan.
Vorig jaar zijn de pannen er even af geweest en zijn ze verjaagt, maar nu zitten ze er weer. Is er een manier om ze op afstand te houden of kan ik (In België) bij een instantie terecht waar ze me kunnen bijstaan?
Alle gaten dichtmaken is geen optie want er zijn uiteraard veel verluchtingsgaten, die ook nodig zijn om een huis gezond te houden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
34.9K

Het beste antwoord

ik ken de situatie bij u niet. maar normaal gesproken, kun je ze verjagen. leg een net,d.m.v panlatten of zoiets op een halve meter van af de gaten (aanvlieg route).
laat deze minimaal anderhalve meter overhangen.
wacht tot ze uitgevlogen zijn en laat dan het net zakken.
overdag rol je het gewoon op.
doe dit een paar dagen.
tot ze allemaal uit gevlogen zijn..
daarna het net even naar beneden laten.
dit is de meest diervriendelijkste oplossing
succes

Toegevoegd na 10 minuten:
p.s dit is geen verstoring
eerder toegang weigeren.
even voor de juristen onder u
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (5)

Zorg voor veel verlichting aan en rondom het huis, hier hebben ze een hekel aan en dan blijven ze vanzelf wel weg.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt ook vleermuizen kasten rondom je huis ophangen, dan trekken ze daar wel in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm.. Vleermuizen zijn beschermde dieren, dus heel veel kan je niet doen vrees ik.

De gaten dicht maken kan natuurlijk wel: JKe stopt ze vol met gaas. Dit laat het ontluchten van je dakbeschot toe, en stopt toch de diertjes van het nestelen onder je dak.

Een 'wegpest optie' zou zijn om licht onder het dak te laten schijnen. Dit vinden ze zeer onprettig.

Uiteindelijk doen de beestjes niemand kwaad, en zijj n het goede insecten bestrijders, en dus zelfs als nuttig te beschouwen. Je kan ook besluiten er geen last van te hebben, en de ruimte waar ze zich bevinden aan te passen zodat er geen dode dieren 'buiten bereik' komen te liggen & zo dat het goed onlucht tegen de stank.

Ik zou eerst met bv de gemeente contact opnemen; Wellicht dat die kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou eens de dierenbescherming ofzo bellen of een asiel deze kunnen je vast wel naar een opvang wijzen. misschien komt een deskundige ze zelf ophalen. Ik zou ze persoonlijk laten hanegn want het zijn heel goede muggeneters
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere nacht eten ze duizenden insecten rondom je huis weg, op veel plaatsen is de natuur zich aan het herstellen.
Je zal er niets aan kunnen doen, op je dak zitten ook iedere dag vogels die er op poepen, die kan je ook niet even weg halen, als je buiten woont kan je dit soort dingen verwachten.
Er is geen enkele instantie die je kan bij staan, het is bij de wet verboden ze te verstoren, ook al zitten ze in je eigen huis.
Als je ze ooit weg krijgt, heb je misschien een vliegen of muggenplaag, dan heb je opnieuw een probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vleermuizen zijn beschermd bij europese regelgeving. Ik zou aanraden contact op te nemen met een lokale vleermuiswerkgroep (even googlen). Zij zullen je vast met raad en daad helpen.