Wat had ik met mijn oostindische kers moeten doen?

Had ik in een bak gezaaid. Kwam prima op en groeide goed tot er zwarte luis in kwam. Ik bleef goed water geven maar wist verder niet wat te doen. Alle bladeren zijn geel geworden en nu is hij zo goed als dood. Hoe had ik dat kunnen voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
4.5K

Het beste antwoord

Alle planten hebben voeding nodig, is dat er te weinig, dan gaat de groei er uit, worden bladeren geel en komt er vaak luis of schimmel in.
Je hebt gezaaid in nieuwe potgrond, waar een voorraadje voeding in zit, als de planten gaan groeien raakt dit op, dus had je moeten bij mesten.
Door veel water geven spoel je ook nog een deel van de voeding weg.
Maar je kan nog opnieuw zaaien, die bloeien dan eind zomer en herfst.
Dan wel bij mesten he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik heb toch heus regelmatig mest gegeven ed, maar ieder jaar weer die rotluis :s
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik ken dat rieneke, als je slechts een keer even te weinig water hebt gegeven, onstaat er een groeistoornis en is er zwarte bonen luis.
Ze in een grotere pot zetten helpt wel wat en spuit je regelmatig bij het begin van luis met het spul van ecostijl, dan gaat het prima en de bloemetjes zijn zo wonderschoon!
En de blaadjes zooooo lekker!

Andere antwoorden (2)

mogelijks te veel water gegeven...of had hem moeten uitplanten in volle grond zodat hij beter kon uitgroeien
fremar
13 jaar geleden
ik heb jarenlang oostindische kers gehad in mijn balkonbakken, en ieder jaar weer zaten ze onder de luis.
voor mij een reden om met deze planten te stoppen.
wel wist ik de luizen onder de duim te houden door regelmatig te spuiten.
ecostyle heeft anti-luizenspray die milieuvriendelijk is.
Rieneke1