Wie (welk trefwoord in Google) kan de fundering van mijn huis repareren?

Even los van de oorzaak: in de muren van mijn huis zijn scheuren aan het ontstaan. Er heeft al eens eerder een mannetje naar gekeken en die vond het (nog) niet verontrustend, zolang de scheuren maar niet erger werden.

Dat laatste is nu wel het geval en ik wil er graag wat aan laten doen.

Maar welke beroepsgroep moet ik hiervoor benaderen ? Moet ik gaan zoeken naar B.v. een metselaar, een aannemer, een renovatiedeskundige of nog wat anders ?

M.a.w. welk trefwoord moet ik bij Google invullen om een geschikt persoon te vinden die dit probleem aan kan pakken ?

ronron1212
2 jaar geleden
Bouwkundig adviseur
Edraket
2 jaar geleden
Ik ben geen bouwkundige maar ik zou dit als volgt oplossen: Scheuren in de muren worden veroorzaakt door wegzakken van de fundatie.
In principe onder de plek van de scheur maar dat dient men ruim te nemen.
De ondergrond is ter plaatse te zacht en biedt daardoor onvoldoende tegendruk aan de onderkant van het fundament. Dit is op te lossen door de vlaktedruk van het fundament op de ondergrond te verminderen door het oppervlak van het fundament te vergroten. Ik zou dit doen door de buitenkant van het huis steeds over een flink stuk vrij te graven tot een diepte, 25 of 30cm dieper dan daar waar het fundament eindigt.
En een breedte van zeker 2x de breedte van de fundatie.
Maar om in die kuil te kunnen werken, is 80cm nodig. Dan steeds over een lengte van ongeveer een meter de grond weghalen onder de fundatie.
Deze ruimte opvullen met beton, dat versterkt is met twee stalen netten Baustahlgewebe steeds op ongeveer 1/3 van de diepte.
Inekez1
2 jaar geleden
Scheuren in de muur KUNNEN ook een andere oorzaak hebben dan problemen in de fundering. Een bouwkundige kan onderzoek doen naar de ernst van de scheuren, de oorzaak en mogelijke oplossingen aandragen.

Antwoorden (1)

Door te zoeken op: funderingsherstel prijs
Door te zoeken op bouwkundige kun je iemand laten komen die de oorzaak van de scheuren onderzoekt.
Misschien lost de verzekering het probleem voor je op: “Een scheur in uw muur komt vaak door een bouwkundig probleem. Dit is iets waar u zich tegen heeft verzekerd via een opstalverzekering. Door het melden van deze schade bij uw verzekeraar maakt u waarschijnlijk aanspraak op een vergoeding van de kosten van het herstel van uw woning.”
Toegevoegd op 27 oktober 2021 08:31: bron
SimonV
2 jaar geleden
Inekez1
2 jaar geleden
Ik zou inderdaad eerst een bouwkundige laten komen die de oorzaak onderzoekt. Als de scheuren zijn ontstaan door iets anders dan een verzakte fundering, heeft het geen zin om iets aan die fundering te laten doen. Ook als de fundering wel is verzakt maar niet verder verzakt, is het niet altijd nodig om de fundering te herstellen, maar kun je volstaan met herstel en versteviging van het metselwerk boven maaiveld.