Kun je zomaar iemand uitschrijven bij de gemeente zonder dat er een andere gemeente/adres is?

Vader heeft (autistisch) ingeschreven kind (18 jr) uitgeschreven zonder dat ze een andere woonruimte heeft bij diezelfde gemeente of bij een andere gemeente. Kan dit zomaar? Ze is nu nl. "gemeenteloos". Ze mag wel bij hem logeren en dus logeert ze nu de ene keer bij hem, de andere keer bij een vriend of een vriendin in andere gemeentes... Al haar spullen zijn nog bij haar vader.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wonen
1.8K
erotisi
4 jaar geleden
Ja je kunt iemand uitschrijven als hoofdbewoner. De vraag is echter of dat een vader wel mag doen, hij is immers onderhoudsplichtig voor een 18 jarig kind voor levensonderhoud en studie. Zij mag dan wel logeren dus dat is al iets maar wat is de reden achter deze uitschrijving.....

Antwoorden (1)

Ja dat mag... maar niet zomaar...
Mensen vertrekken soms zonder dat ze al een nieuw adres hebben. Dan kunnen ze uitgeschreven worden met de indicatie VOW (Vertrokken Onbekend Waarheen).
Dit is bedoeld voor mensen die tijdelijk nog geen nieuwe woonruimte hebben of vertrokken zijn naar het buitenland.

De regel is wel dat, wanneer men wél weer een nieuwe woonruimte binnen Nederland vind men verplicht is zich in die betreffende gemeente weer in te schrijven. Alleen is het in de praktijk vrijwel onmogelijk dit te controleren.

Verblijf de betreffende persoon op meerdere plekken in meerdere gemeenten, dan moet men ingeschreven worden in die gemeente waar men meestentijds verblijft.