Hebben steigers een standaard maat (breedte)?

Ik wil de tuin opnieuw inrichten.

Daarbij wil ik rekening houden met mogelijk groot onderhoud dat ooit zal moeten gebeuren, en waarvoor een steiger in de tuin zal moeten worden geplaatst om te kunnen werken aan (de buitenkant van) de eerste verdieping en het dak. Die steiger moet geplaatst kunnen worden zonder dat planten of struiken kapot gaan.

Als steigers in alle maten (breedtes) kunnen worden neergezet, is het voldoende wanneer ik links en rechts een halve meter vrij houd waar de poten van de steiger kunnen worden geplaatst. Als steigers echter een standaard maat (breedte) hebben, moet ik de beide "poot-plaats-ruimtes" op de juiste onderlinge afstand aanleggen.

Vandaar mijn vraag:
- Hebben steigers een standaard maat (breedte)?
- Zo ja, welke maat is dat?
Extra uitleg:
Met "breedte" bedoel ik de afstand tussen de linker poot en de rechter poot van de steiger, vanaf de straat gezien. Dus stel dat een steiger 4x1 meter is, dan bedoel ik de 4 meter, niet de 1 meter.

Cryofiel
4 jaar geleden
in: Wonen
1.8K
LeonardN
4 jaar geleden
"Dus stel dat een steiger 4x1 meter is, dan bedoel ik de 4 meter, niet de 1 meter."
In technische termen noemen we dat ook wel lengte... :D Heb je een rolsteiger in je hoofd, of een bouwsteiger?
Cryofiel
4 jaar geleden
Ik heb het soort steiger in gedachten dat een professioneel bedrijf zelf neerzet om in opdracht van mij onderhoud te plegen.
LeonardN
4 jaar geleden
Ah ja dus dat is dan een onbekende. Maar uiteindelijk is er een hoop mogelijk in maten en soorten. Er is wel altijd kans op een beschadiging tijdens werkzaamheden. Maar als je dat gewoon goed en duidelijk aangeeft wordt er heus rekening mee gehouden.

Antwoorden (1)

Nee, steigers hebben geen standaardafmetingen. Zo heb je steigers die bijvoorbeeld 1,35 meter, 2 meter, 2,50 meter of 3 meter lang zijn.
Of 1,90, 2,50 en 4.00 meter.
SimonV
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Denk eerder dat hij in de breedte bedoeld niet de lengte. Je his heeft ook maar een bepaalde lengte. Maar als je in je tuin rekening wilt houden met een steiger dan gaat het meestal om de breedte. @SimonV
SimonV
4 jaar geleden
Dat dacht ik eerst ook (breedtes van 65, 75 en 150 cm). Maar dat antwoord heb ik verwijderd omdat VS aangaf dat dit niet de bedoeling was.