Met een waterverzachter kun je geld besparen

Kostbare huishoudelijke apparaten zoals boilers, wasmachines en espressoautomaten gaan langer mee doordat de interne componenten niet meer zullen verkalken. Je hebt in de regel ook geen dure ontkalkingsmiddelen meer nodig en hoeft niet allerlei ingewikkelde ontkalkingsprocedures uit te voeren. Een waterverzachter kan je dus flink wat tijd en geld besparen.
Tegeloppervlakken en douchewanden blijven glanzen

Een ander voordeel van een waterverzachter is dat tegeloppervlakken langer blijven glanzen. In zacht water zit immers nagenoeg geen kalk meer waardoor kalkaanslag tot het verleden behoort. Ook glazen douchewanden en douchecabines blijven door het gebruik van onthard water langer stralend schoon.

Geen kalkaanslag meer op kranen en douchekoppen

De douchekop en kranen in huis zullen niet langer verkalken. Ze blijven langer hun oorspronkelijke glans behouden en ontkalken met azijn of een speciaal antikalk middel is niet meer nodig.

Nadelen:
Investeringskosten

Een waterverzachter is niet goedkoop. Reken op minimaal €1000 (inclusief installatiekosten). Hierbij komen nog de kosten voor het zout en het periodieke onderhoud. Hier staat wel tegenover dat apparaten minder snel zullen slijten en op lange termijn verdien je deze kosten dus weer terug.

Periodiek onderhoud is nodig

Een waterontharder moet minimaal eens per jaar onderhouden worden. Dit onderhoud is belangrijk in verband met een veilige werking van het toestel. Hier zijn de nodige kosten mee gemoeid. Indien je handig bent kun je het onderhoud natuurlijk ook zelf plegen. Hiermee kun je al snel 50 tot 100 euro per jaar besparen.

Zoutvoorraad moet bijgevuld worden

Een waterontharder gebruikt zout om de harskern schoon te spoelen. Tevens worden de harsbolletjes tijdens het regeneratieproces weer geactiveerd. Het apparaat gebruikt hiervoor regenereerzout uit het zoutreservoir. Dit zout moet je regelmatig aanvullen (eens in de maand of elke twee maanden).
fremar
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
@fremar https://www.waterontharder.com/nlk
149 euro
De nadelen zijn de kosten; de voordelen zijn (meestal) afwezig, omdat Nederlands water vrij zacht is.
4 jaar geleden
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Zeg dat maar tegen mijn badkamerkranen van 2 jaar oud. Die moet ik steeds uit elkaar halen en in azijn laten weken. Wordt er gestoord van.
ronron1212
4 jaar geleden
@tinus de waterhardheid verschilt nog al per stad of provincie bij ons is het water tamelijk hard.
kijk maar eens
https://www.waterhardheid.nl/hard-leidingwater-nederland