Mogen er alsnog flyers/kaartjes met een NEE-NEE sticker in je brievenbus?

Hi,

Ik woon op een studentencampus en ik word doodgegooid met flyers/kaartjes voor feesten, baantjes en over studentenorganisaties. Ik zie het als hinderlijke spam maar dan letterlijk.
Is dit eigenlijk wel toegestaan? Ik heb een NEE-NEE sticker op mijn brievenbus.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, dat mag niet. Maar op een studentencampus vrees ik dat het vechten tegen de bierkaai is; bij officiële folderverspreiders is de afzender/verspreider gemakkelijk te achterhalen, bij het soort drukwerk waar jij het over hebt lijkt me dat een stuk lastiger.

"Niet mogen" is een subjectief begrip. Wat jou als plakker van de NEE/NEE sticker betref zal het niet mogen. WETTELIJK is het echter een tandeloze tijger en 'mag' je dus de sticker gewoon negeren. Wel kun je een klacht indienen bij De Stichting Reclame Code. Maar die heeft maar een hele beperkte bevoegdheid. De SRC kan in principe geen boete opleggen. Boetes kunnen alleen worden opgelegd wanneer bedrijven door middel van een overeenkomst daar toestemming voor hebben verleend. Sommige brancheorganisaties hebben die toestemming verleend. Zo kan de Reclame Code Commissie een boete opleggen aan adverteerders die aangesloten zijn bij STIVA en die regelmatig en/of zeer ernstig de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken overtreden. In de praktijk wordt niet of nauwelijks door de Commissie een boete opgelegd. SRC is een zelfreguleringsorganisatie die toeziet op de naleving van de regels waaraan reclame moet voldoen en die door het adverterend bedrijfsleven zelf zijn opgesteld.

Toegevoegd op 04 mei 2018 15:01: bron
Bronnen:
https://www.reclamecode.nl/consument/defau...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100