Zonnebloemen kun je gewoon in mei op de plek waar je ze wilt hebben zaaien. Geef de zaden in ieder geval voldoende water en let erop dat slakken de jonge plantjes niet opvreten.
Ook kunnen ze binnenshuis in potten worden gezaaid. Doe in dat geval niet meer dan twee zaden in een pot. Verwijder na enige tijd de zwakste van de twee.
Zaai in iedere geval niet alle zaden tegelijk maar met een tussenpoos van een week of zes. Dan bloeien de later gezaaide als de oudere al zijn uitgebloeid.
Ook na de bloei is het hart van de Zonnebloem vaak nog decoratief en kan het gedroogd in droogboeketten verwerkt worden. Zonnebloempitten zijn eetbaar voor mens en dier. Na pellen en roosteren van de pitten vormen zij een goed bestanddeel voor salades. Verwacht er echter niet te veel van.
Zonnebloempitten van onze sierzonnebloemen zijn meestal klein. Bovendien zijn talloze zaad-etende vogels dol op de zonnebloempitten.
Ook kunnen Zonnebloemen de nodige mest gebruiken. Zonnebloemen geven altijd de voorkeur aan een zonnige plek, maar op een iets beschaduwde plek doen ze het ook goed. De beste grondsoort voor Zonnebloemen is kleigrond. Zonnebloemen worden hoog en de onderste bladeren worden nogal eens lelijk zet ze daarom ergens achter in de border.

Conclusie
Zonnebloemenvarianten kunnen erg leuk in de tuin zijn. Ze nemen wel veel plaats in maar ze kunnen op een stukje grond gemakkelijk met lagere ondergroei gecombineerd worden. Zonnebloemen vragen wel enige verzorging, maar dat zijn ze dubbel en dwars waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

NU! Snel, snel.
In juni kan je hem het beste zaaien, vanaf juni zie je de bloem waarschijnlijk.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als het bij jullie ook zo regent, zou ik nog fftjes wachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het makkelijkst en het beste is om zonnebloemen rechtstreeks in de volle grond te zaaien. Begin mei is hiervoor de gunstigste tijd. Er is dan nog kans op nachtvorst, maar daar hebben de zaden, die twee tot drie cm de grond in gaan, geen last van. Belangrijk is wel dat de Zonnebloemen de ruimte krijgen: zaai ze zo'n 100 cm uit elkaar. Kleinere soorten kunnen dicht bij elkaar worden gezaaid. Een Zonnige plek is belangrijk en Zonnebloemen nemen praktisch elk grondsoort voor lief. Alleen in te natte grond zal de plant geen succes worden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ze vorige week gezaaid. Nu is de beste tijd daarvoor. Eind mei-begin juni.
amc