Hoe kan ik toch het ontluchtingsventiel van de radiator open krijgen als er met het ontluchtingssleuteltje geen beweging in te krijgen is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
1.5K
Bordensteker
6 jaar geleden
Mocht het met dat ontluchtingsventiel echt niet lukken, dan kun je een radiator in veel gevallen ook vrij goed ontluchten door de (bijna even hoog gelegen) aansluiting van de watertoevoer bovenaan de radiator voorzichtig iets los te draaien tussen radiatorkraan en radiator zelf.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wees erg voorzichtig om dit te forceren met grote tangen zoals waterpomptang ed.
Is er over de schroefdraad heen geverfd? Gebruik eerst wat kruipolie zoals WD40 en laat het wat indringen. Staat er een pijltje bij welke kant je moet draaien om te ontluchten? Ik ben linkse- zowel als rechtse draad tegengekomen.Dus voor de een moet je naar rechts draaien en voor de ander naar links om te ontluchten.
Hangt van het merk radiator af. Voordat je begint zoek dat eerst uit en leg ook een grote handdoek onder het ventiel en heb een schaal bij de hand voor evt lekwater.. Hou je gezicht op een afstand ...............
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je de boel met een tang erop sloopt was het toch al tijd voor een nieuwe ontluchter. Kost weinig en is eenvoudig zelf te vervangen. Kans dat het fout gaat is klein, of het vierkante kopje breekt af en het blijft dicht ie ie gaat open.
Een doek is niet om eronder te leggen maar om eromheen te doen zodat er geen zwart water ergens tegenaan spuit. Vulslang vast deels aansluiten en in afvoer of emmer leggen om eventueel snel de druk eraf te kunnen halen.
En iets van de voren de CV uitzetten zodat het water geen 80 graden is.

Antwoorden (1)

Met een ontluchtingssleuteltje MET waterpomptang.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mag ook met een iets kleinere tang, net wat er beschikbaar is. En niet na sluitingstijd van de lokale bouwmarkt..