Wat is de beste manier om een geschikte woning te vinden?

Mijn vriendin en ik zitten allebei in de laatste fase van onze studie en hebben allebei studiefinanciering. We wonen momenteel apart van elkaar in een studentenhuis, maar willen over een jaar graag gaan samenwonen (in bijv. een appartement). Wat is de beste manier om een geschikte woning te vinden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste en geschikte zijn nogal subjectieve termen. Beste zou voor mij iets goedkoops zijn om te kunnen sparen voor een koophuis.
Geschikt ligt er dan voor al hoe dicht jullie bij elkaar willen en kunnen zijn, met twee banen en hobbies buitenhuis heb je niet veel ruimte nodig. Als jullie beiden zzp-er worden, thuis werken en veel thuis zijn, dan hebben de meeste wat meer ruimte nodig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De snelste manier is om een particuliere woning te vinden. Dit kan een goedkopere studio zijn of een eigen appartement. Particuliere woningen zijn wel duurder dan sociale huurwoningen, maar als je beiden een (fulltime) baan hebt, verdien je vaak te veel voor een sociale huurwoning. Als jullie eventueel te weinig verdienen voor een particulier appartement (soms vragen ze om een vast contract of een hoog inkomen), dan kunnen jullie je ouders vragen om garant te staan. Maar met 2 banen verdien je meestal wel genoeg. Er zijn diverse websites waar particuliere woningen worden aangeboden. Het is afhankelijk van de stad waarin je woont. Dus even op Google kijken. Een huis kopen zal lastig zijn, als je geen vaste baan hebt en/of eigen vermogen.

Antwoorden (1)

zo snel mogelijk inschrijven bij een woningstichting
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Als ze in een studentenstad blijven wonen, of in een andere stad evenzo, dan zijn de wachtlijsten bij de woningbouwvereniging ellenlang en is de wachttijd ongeveer 8-10 jaar.
Je kunt beter in de privésector zoeken. Als je samen de huur deelt, is dat wel op te brengen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toch doen, je weet nooit hoe het leven loopt.
Sommige steden hebben inloot woningen, dan telt de inschrijftijd niet. Waarschijnlijk: 8 jaar wachten en dan er hopelijk niks meer aan hebben omdat jullie samen teveel verdienen..