mag ik wonen in het huis van mijn overleden oma, als zij de enige huurder was?

Mijn oma is 16 mei overleden.
Zij woonde alleen in een huurhuis en dat huis is nu dus onbewoond.
Ik weet dat ik geen recht heb om er te wonen omdat ik geen medehuurder ben.

Wat zijn de risico's als ik de huur gewoon door blijf betalen via mijn oma haar rekening en het huis niet op zeg, en daar dus met mijn vriend en dochter ga wonen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
4.1K
ronron1212
6 jaar geleden
Je geeft zelf al het antwoord. Nee dat mag niet. Hoe wil je trouwens je oma haar bankrekening gebruiken?
Rieneke1
6 jaar geleden
Waar woon je dan officieel? Je hebt toch een vaste woon en verblijfsplaats nodig. En ben je niet bang dat als de onrechtmatige bewoning uitkomt, dat je dan met je dochter en je hebben en houden op straat komt te staan? Bij onrechtmatige bewoning heb je geen rechten. En is je oma nu ze overleden is niet uitgeschreven in het gemeentelijk register? Hoe denk je haar bankrekening te kunnen (blijven) gebruiken?
Al met al een kansloos plan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gecondoleere
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Flierefluitje, de huurovereenkomst op de naam krijgen is een poging waard. Maar gebruik maken van de stortingen die op de bankrekening van Oma staan, als men dat al voor elkaar krijgt, is een heel kwalijke zaak.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Hoe wil je trouwens je oma haar bankrekening gebruiken?" Machtiging bij leven van oma ooit geregeld?

Antwoorden (2)

Nee, dat mag niet. Je zou er dan onrechtmatig wonen, wat een vorm van woonfraude is. Gevolgen zijn afhankelijk van de betreffende woningcorporatie, maar over het algemeen geldt bij woonfraude: je wordt uit de woning gezet en kunt gedurende 3 jaar niet reageren op woningen van de betreffende corporatie. Je opgebouwde inschrijftijd ben je vaak ook kwijt, dus het wordt een stuk lastiger om dan weer een andere woning te krijgen, daarvoor zul je dan moeten uitwijken naar een andere verhuurder en soms dus ook naar een andere woonplaats.

Link is een voorbeeld. Bij de meeste woningbouwverenigingen zal het beleid vergelijkbaar zijn. Kortom: geen goed idee.
Inekez1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Alleen een huurder kan zich schuldig maken aan huurfraude. Degene die in de huurovereenkomst als huurder wordt genoemd.
Gaat iemand er illegaal wonen als de huurder is komen te overlijden is dit geen woonfraude. De genoemde maatregelen zoals geen teruggave van inschrijfgeld enz enz, zijn dus niet van toepassing.
Als de huurder overlijdt zijn er verschillende regels van toepassing afhankelijk van de situatie.
Als er verder niemand anders op de huurovereenkomst wordt vermeld, uw oma er dus alleen woonde, dan eindigt de huurovereenkomst twee volle kalendermaanden na het overlijden van de huurder. Op verzoek van de erfgenamen kan het vervroegd worden tot één kalendermaand. In dat geval kan dit tot één dag van tevoren worden doorgegeven aan de verhuurder.

Wanneer iemand overlijdt, moet het gemeld worden aan de bank. Geen van de nabestaanden kan zomaar de bankzaken regelen. Er dienen verschillende documenten te worden aangevraagd om een rekening te wijzigen of op te zeggen.
In elk geval een verklaring van het centraal testamentenregister (CTR) plus een kopie van het eigen identiteitsbewijs en van de akte van overlijden. Verder wordt er soms om een vrijwaringsformulier gevraagd, waarin staat wie de erfgenamen zijn.
Banken hebben eind 2011 afgesproken niet altijd om een verklaring van erfrecht te vragen. Dit prijzige papiertje is in principe niet nodig als er geen testament is en/of het saldo op de bankrekening niet hoger is dan €100.000.
De belastingdienst wordt door de gemeente op de hoogte gesteld.

Als iemand de rekening na het overlijden van de rekeninghouder gebruikt is deze strafbaar bezig. Helemaal als er geen machtiging is afgegeven. Maar zelfs al is er een machtiging afgegeven, dan is de machtiging niet meer geldig, daar degene die de machtiging heeft afgegeven, deze niet meer kan bevestigen, indien nodig.

Toegevoegd na 14 minuten:
Er zijn drie vormen van woonfraude:
1. Onrechtmatige bewoning : een woning buiten de toewijzingsregels om en zonder onze toestemming áán iemand verhuren, die daarvoor volgens deze regels niet in aanmerking komt.
2. Onrechtmatige doorverhuur
Als de eigenlijke huurder de woning geheel of gedeeltelijk door, - of onderverhuurt aan iemand anders, zonder dat de verhuurder dat weet en toestemming heeft gegeven.
3. Onrechtmatig gebruik
De woning wordt voor iets anders gebruikt dan wonen. Bijvoorbeeld voor drugshandel, wietteelt of prostitutie.

Onrechtmatig gaan wonen in het huis van uw overleden oma is geen woonfraude. De verhuurder kan u zonder pardon de toegang tot de woning ontzeggen. Op straat zetten heet dat in goed Nederlands.

Onrechtmatig de bankrekening van uw overleden oma gebruiken (dus de bedragen gebruiken die u niet toebehoren) is diefstal of verduistering.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
"Onrechtmatig gaan wonen in het huis van uw overleden oma is geen woonfraude." Welzeker is dat ook een vorm van woonfraude! Komt niet zo vaak voor en wordt niet altijd direct als voorbeeld genoemd, maar bijvoorbeeld bij verhuurder Stadlander is het duidelijk één van de vormen van woonfraude waarvan ze willen dat het door anderen (buren ofzo) wordt aangegeven. https://www.stadlander.nl/mijn_stadlander/mijn_buurt/woonfraude_melden.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Neen, dat is géén woonfraude. Woonfraude kan alleen plaatsvinden door de huurder.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als Kayleedlx de woning betrekt maakt zij zich niet schuldig aan woning fraude, dat kan alleen een huurder. Zij maakt zich ook niet schuldig aan het kraken van een woning.
Als de verhuurder geen overeenkomst wil aangaan met de 'nieuwe bewoner' dan zal deze de woning dienen te verlaten.
Inekez1
6 jaar geleden
En als de huurder is overleden en iemand anders doet zich voor als zijnde huurder? Het is een vorm van onrechtmatige bewoning, dat valt wel onder woonfraude. Zou dan de overleden oma degene moeten zijn die de woonfraude pleegt? In geval van onderhuur, of wanneer een huurder weet heeft van de onrechtmatige bewoning van zijn/haar huurhuis, dan is inderdaad de hoofdhuurder degene die woonfraude pleegt, maar daarvan is hier geen sprake.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1, U interpreteert een paar ter zake doende regels onjuist. Oma zou woonfraude hebben kúnnen plegen als zij de woning onrechtmatig had o n d e r verhuurd aan familieleden of andere bewoners.
Niet de overleden oma kan woonfraude plegen, daar is het te laat voor, dat is een gepasseerd station.
Als een ander zich onrechtmatig voordoet als huurder (is dus geen o n d e r verhuurder), heeft deze onrechtmatig bezit genomen van de woning.
Inekez1
6 jaar geleden
Dat hier geen sprake is van onderverhuur is mij duidelijk, dat noemde ik alleen om het verschil te duiden in de situatie 'huurder leeft - iemand anders woont' en 'huurder leeft niet meer - iemand anders woont'. "... heeft deze onrechtmatig bezit genomen van de woning."
Dat is toch ook een vorm van woonfraude.
Onderverhuur is 1 voorbeeld, maar niet de enige. https://www.de-alliantie.nl/vragen/woonfraude/wat-is-woonfraude/ Hier noemen ze het 'kraak van de huurwoning', hetgeen hetzelfde is als onrechtmatig bezit (of gebruik maken) van de woning.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Woonfraude: 'onrechtmatige bewoning'.
Als een huurder zonder toestemming van de verhuurder zijn woning doorverhuurt aan iemand anders (onderverhuurt), is er sprake van onrechtmatige bewoning.
De hoofdhuurder die de woning doorverhuurt wordt ook wel een onderverhuurder genoemd. Degene aan wie de woning wordt doorverhuurd is de onderhuurder. De hoofdhuurder (de onderVERhuurder) pleegt woonfraude door onrechtmatige bewoning te verlenen aan een onderhuurder. Het moge dus duidelijk zijn dat vragensteller,die geen ónderverhuurder is (zelfs geen onderhúúrder) in de voorgestelde situatie geen woningfraude pleegt.
https://www.alkmaar.nl/Onrechtmatige_bewoning.html
Hier laat ik het bij.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor kraken moet een pand twaalf maanden voorafgaande aan de kraak niet actief in gebruik zijn geweest.
http://www.krakengaatdoor.nl/node/2.html
Ik besteed mijn tijd alleen aan het zoeken naar bronnen om u te overtuigen en het uitgebreider uit te leggen aan de leken.
Joan is er niet, maar ik ben geen debutant en heb veel minder geduld. Eens houdt het op.
erotisi
6 jaar geleden
Dan zal ik het maar zeggen ;-) --> woonfraude is geen begrip dat staat gedefinieerd in de wet en is eerder een algemeen gebruikt begrip dat kan worden gebezigd voor allerlei onrechtmatige toestanden. Als Ineke dit geval als woonfraude ziet zie ik daar op zich geen probleem in. Maar als je het er niet onder verstaat heb ik daar ook geen probleem mee. Helaas ben ik er alleen niet toe aangesteld om te bepalen wat het nu wel is.....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waar haalt u dat vandaan?
Relevante wetgeving in deze is o.a. de Huisvestingswet, de Woningwet, maar ook de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wgba).
erotisi
6 jaar geleden
Die vraag zou ik graag terug geven. waar haalt u vandaan dat woonfraude dat is wat je zegt dat het is? Indien er in een van die wetten een definitie staat van woningfraude houdt ik me aanbevolen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verschijningsvormen van woonfraude:
de eerste fraudevorm van onrechtmatige bewoning is dat een woning buiten de toewijzingsregels van de gemeente op grond van de Huisvestingswet aan een derde wordt verhuurd.Deze derde persoon komt volgens de toewijzingsregels van de gemeente niet in
aanmerking voor de woning.
De tweede fraudevorm is dat een woning geheel of gedeeltelijk zonder medeweten en zonder toestemming van de verhuurder, wordt doorverhuurd. Het kan gaan om sociale huurwoningen, maar ook om woningen van particuliere verhuurders. Verschijningsvorm is doorverhuur
Een derde extreme variant van fraudevorm is verkamering, beddenverhuur van een woning, zgn illegale pensionvorming. De volgende specifieke wetsartikelen kunnen ter bestrijding en aanpak van woonfraude worden aangewend.
GBA wet afd. 3 art 65 en 66, Burgerlijk wetboek art 7:221 ; 7:244 ; 7:270a ; 7:269 ; 7:266 ; 7:267; 7:268 ; 7:272.
Huisvestingswet hfd II, art 7 lid 1,Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering art
Verhuur aan illegalen kan ook een vorm van woonfraude zijn.
Burgerlijk wetboek Boek 7 art 272, Gemeentewet art 174a, Woningwet art 16a en Wetboek van strafrecht 197a
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@erotisi, als u poneert dat woonfraude niet is gedefinieerd, dan het houdt alleen in dat u de definitie niet kunt vinden, dat is echter geen avancé voor een stelling in de rechtswetenschap. Woonfraude is in 2007 door het ministerie van Volkshuisvesting,Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM), onder leiding van de minister Jacqueline Marian Cramer,
uitgebreid gedefinieerd in het Handboek aanpak woonfraude voor corporaties en gemeenten.
Ook al is het betreffende onderdeel van VROM opgegaan in het Ministerie Infrastructuur en Milieu – Inspectie Leefomgeving en Transport, de definities in het Handboek gelden tot op heden ten dage nog steeds.
https://www.ilent.nl/organisatie/publicaties/publicaties_vrom_inspectie/20090921handboekaanpakwoonfraudevoorcorporatiesengemeenten.aspx
erotisi
6 jaar geleden
Ik kan me prima vinden in die genoemde verschijningsvormen mbt woningfraude maar of die ook bepalend en uitputtend zijn? Het staat je vrij lijkt me (tot op zekere hoogte natuurlijk). We zouden natuurlijk kunnen zoeken naar wat ze gemeenschappelijk hebben of bepalend kan zijn. Maar dan wordt het meer een onderzoek op zich waar de vraagsteller en de vraag op zich niet direct baat bij hebben. Maar als je wilt....? Zo lijkt het er inderdaad soms op dat woningfraude alleen door een verhuurder (of onderverhuurder) kan worden gepleegd, maar soms zie je ook dat kraak er onder valt. Nu is dat volgens u ic geen kraak omdat niet aan de termij is voldaan, maar het verhuurcriterium lijkt hierbij niet doorslaggevend. Maar misschien weet u er nog anderen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat u zich prima kunt vinden in de definities zal de minister van Binnenlandse Zaken deugt doen.
Een verdere discussie over de huidige gepubliceerde definities van woningfraude heeft op deze site geen enkele zin. Zo'n discussie is alleen zinvol als deze op de juiste plaats (in de Tweede Kamer) met de juiste deskundige personen wordt gevoerd, bijvoorbeeld onder anderen met minister Plasterk van Binnenlandse Zaken en KR en de directeur ILT/Autoriteit woningcorporaties drs C. van Nieuwamerongen
De door u plotseling aangezwengelde discussie, die off-topic is geworden, besluit ik hierbij van mijn kant.