Hoe krijg ik kaarskringen uit mijn buffetkast?

Ik had in mijn buffet kast kaarsen van riverdale (de swirl candle) uitgestald ter decoratie. Deze hebben echter kringen achtergelaten op de witte planken en ik heb al van alles geprobeerd om het schoon te maken. Van gewoon dreft tot wondersponsjes aan toe. Weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Kaarsvet krijg je weg door er een keukenrolpapiertje op te leggen en met de hete strijkbout eroverheen te strijken, het kaarsvet zuigt dan zo in het papier.

Ik heb het al eens geprobeerd en het werkt echt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor de lol maak ik zelf kaarsen van oude stukjes kaars. Als ik ergens warm kaarsvet mors haal ik dat eruit/eraf met Paraffine verwijderaar (100ml = ~€2.50). Het lukte hiermee zelfs om kaarsvet van het frontje van fijn gaas van mijn speaker te halen.

Dit kun je kopen bij een winkel die spullen voor het kaarsen maken.

De strijkbout zoals hierboven genoemd kan ook prima. Is het een lastige plek dan kun je ook een föhn gebruiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel! De kaarsen hebben nooit gebrand en hebben echt puur voor de 'sier' op de plank gestaan. Ze zijn grijsblauw van kleur en die kleur hebben ze helaas dus ook afgegeven op de plank. Denk je dat het daar ook voor werkt? En beschadigd dat het verf werk niet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die paraffine verwijderaar is eigenlijk een soort ontvetter. Het lost geen kunststof op in elk geval. Ik zou het eerst eens op een hoekje wat uit het zicht zit proberen (achterkant ofzo?). Wasbenzine is wat makkelijker aan te komen en zou moeten werken. tri-chloorethyleen (Tri) kan ook, al weet ik niet of je dat zomaar kan kopen. Deze laatste twee middel stinken wel en zijn schadelijker dan de paraffine verwijderaar. Maar misschien is het wel geen kaarsvet en is het een kleurstof die diep in de verg is getrokken. Ik zou zo niet weten hoe je dat eruit krijgt.