Ik woon in italie maar wil vanwege medische problemen terug naar nederland!

hoe gaat het met een huis huren via de gemeente?
Wie heeft dit ook meegemaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Ik zeg niet dat ik het juiste antwoord voor je heb, maar ik kan het natuurlijk proberen.
Laat ik zeggen dat ik zelf 15 jaren in Italie heb gewoond en uiteindelijk weer terug ben gegaan naar Nederland. Niet om medische redenenen, maar dat doet er verder niet toe.
Als je terug wil naar NL vanwege medische problemen, zal je eerst een woning moeten vinden in NL. Je zult je weer moeten inschrijven bij de gemeente alwaar je gaat wonen, je bent verplicht om ziekefondspremie te betalen en dat is in jou geval denk ik wel het belangrijkste, anders zal je niet (of volledig) geholpen worden. Zodra je dit voor elkaar hebt, kun je pas beginnen met het aanpakken van je medische problemen.
Ik begrijp best dat je je misschien niet op je gemak voelt in Italie, als het gaat om de medische zorg en de ziekenhuizen, maar vergeet niet dat de doktoren daar minstens net zo goed zijn als bij ons. Wat ze in NL kunnen, kunnen ze ook in Italie.
Is het echt nodig om voor je problemen naar NL te komen? Probeer je problemen aldaar op te lossen, dat scheelt je bergen met geld en stress. Dus uiteindelijk win je dat weer terug in gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb geen twijfel dat ze hier mij niet kunnen helpen
ik spreek ook de taal
ik vind het hier zo chaotisch in een ziekenhuis
t probleem is dat ik hier zowat een jaar moet wachten op een simpele ingreep
en hier heb je nooit dezelfde arts die je medisch volgt echt jammer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Italklaas, je maakt mij nieuwsgierig. Waarom ben jij teruggekomen. Ik heb 15 jaar in Frankrijk, op de grens met spanje, gewoond maar ik ben een kleine twee jaar geleden teruggekomen, omdat ik na 15 jaar nog steeds geen vriendschap met Fransen had gesloten. Wel veel kennissen en goede buren, maar geen vrienden. Ik vond ze maar bijster saai en burgerlijk. Ik ben een grotestadsbewoner en zal daar in een dorp van 110 man, waarbij de postbode de burgemeester was.
Ik liep naar het raam als ik in de verte een auto voorbij hoorde komen of in de verte mensen zag wandelen.
Mensen die zo graag willen emigreren naar warmer oorden in Europa, weten niet waaraan ze beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marion61 - Ik begrijp je volkomen en dat chaotische zal wel nooit veranderen, maar hier in NL heb je ook wachtlijsten en kun je ook niet overal terecht waar je dat graag zou willen. Ik denk dat je de voor -en nadelen tegenover elkaar moet wegkrassen. Als je toch al van plan was om naar NL terug te keren, dan moet je er meteen werk van maken. Wil je na je ingreep weer terug naar Italie, dan zou ik gewoon voor een keertje mijn oogkleppen opzetten. Denk dat je dat daar wel vaker heb moeten doen.
@Marcos - Ik denk dat bij mij alles het tegenovergestelde was. Ik kwam uit de grote stad en ging naar een dorp in Italie. Ik heb hele goede banden met Italie en de mensen. Ik heb me volledig naar hun aangepast en hun hebben mij opgenomen. Nooit het gevoel gehad dat ik er niet bij hoorde. Woon nu al weer ruim 8 jaar in NL en heb nog steeds goede vriendschappen daar. Waarom ik terug naar NL ging? Een vrouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt. Italie is waarschijnlijk wel een stuk vrolijker dat het platteland van Frankrijk. Niet alleen door de zon.
Ik zou eventueel wel in een stad als Toulouse hebben kunnen wonen, maar dat zelfs weet ik niet zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
italie is erg mooi met veel historie
napels is druk
veel verkeer
de mensen in italie zijn gastvrij
in tegenstelling met nederlanders leeft de italiaan buiten
iets wat voor mij in het begin wennen was
ik heb natuurlijk mij family hier en veel vrienden
in nederland wist ik niet eens wie er bij ons in de straat woonden
en toch...
het blijft mijn nederland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een goed advies

Andere antwoorden (4)

mijn vriendin heeft ook in italie gewoond en is vanwege gezondsheids problemen terug gekomen naar nederland met haar dochtertje

ze had geen huisvesting en heeft een paar manden bij haar ouders gewoond en toen via een woningstichting een flat gekregen

als je naar nederland komt dan kan je wel meteen en huis huren , dat is de vrije sector maar dan betaal je wel 700 euro aan huur per maand

Toegevoegd na 43 seconden:
manden = maanden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen kans bij de gemeente, je kunt hooguit iets particulier huren. Hou er ook rekening mee dat je ook geen recht hebt op een uitkering. Heb het zelfde meegemaakt.

Toegevoegd na 7 minuten:
He is hard om te zeggen, maar als je niemand hebt die je wil helpen zal je onder een brug moeten gaan slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb een wao uitkering vanuit nederland
misschien heb ik dan iets meer kans
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht, maar huisvesting blijft een probleem, wellicht alvast iets zoeken hier vanuit Italia
Ik heb 5 jaar op Bonaire gewoond. Als je een Nederlands paspoort hebt behouden kun je ten alle tijde terugkomen.

Inschrijven voor een woning kun je pas op het moment dat je daadwerkelijk weer woonachtig bent in Nederland.
Ik heb 4 maanden bij vrienden gewoond, daarna kreeg ik een kleine huurwoning toegewezen.

Van daaruit heb ik ik na een tijd een huis gekocht.
Vergeet een eventuele urgentie aanraag, waardoor je sneller een woning zou krijgen: Je moet welhaast dood neervallen om dat te krijgen.

Je zult dus een tijdelijk onderkomen moeten zien te verzinnen, en daarna wat geluk hebben en niet kieskeurig zijn om binnen niet al te lange tijd een woning te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk ook eens aan de huur van een vakantiebungalow van een particulier. Ik ken vele terugkeerders die hun eerste jaar op een vakantiepark hebben doorgebracht.
Als je bereid bent om EUR 700 te betalen, dan vindt je wel iets in Amsterdam.
Hou er overigens rekening mee, dat je geen rechten hebt op basis van de AWBZ, een jaar wachttijd voor terugkeerders. Hoe dat bij jou zit hangt een beetje af van jou persoonlijke situatie. Ik kan goed begrijpen dat jou medische situatie heel onprettig is, en dat heeft niets te maken met de gezondheidszorg in het betreffende land.