Hoe kom je aan een (eigen) huurhuis als je nog studeert?

Ik woon momenteel op kamers, maar ik zou dolgraag een eigen (huur)huis willen. Het probleem is alleen dat ik momenteel student ben, en dus niet echt veel inkomsten heb. Als ik een makelaar opbel, blijkt al snel genoeg dat ik niet voldoe aan de eisen om een huurwoning te krijgen, bijvoorbeeld dat mijn netto inkomen driemaal de huurprijs moet zijn, of dat ik een werkgeversverklaring moet inleveren inclusief twee recente loonstroken. Met alleen studiefinanciëring en mijn spaargeld kom ik daar niet mee uit de voeten.
Toch wonen best veel studenten tegenwoordig op zichzelf. Hoe doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
9.3K

Antwoorden (2)

Als studenten al in de vrije sector wonen, staan meestal ouders garant. Als pa en ma erg rijk zijn, wordt er soms zelfs een flatje gekocht in de studentenstad die zoon- of dochterlief dan mag delen met één of meer andere studenten.

Verder wonen er natuurlijk ook studenten in een sociale huurwoning die ze vervolgens al dan niet delen met andere studenten. En daar komen zij aan zoals iedereen aan een sociale huurwoning komt: door op tijd ij te schrijven en wachttijd op te bouwen, óf door geluk te hebben met een lotingswoning.

De voorwaarden voor een sociale huurwoning kunnen verschillen per regio, per verhuurder en ook per woning. Niet over mogen studenten op alle woningen reageren, soms geldt ook daar een minimuminkomen. Maar voor andere woningen geldt alleen een maximuminkomen of gelden er geen inkomensvoorwaarden. Een woning in de sociale huursector geeft doorgaans recht op huurtoeslag, wat verklaart waarom ook studenten met weinig inkomsten hier soms voor kiezen.

Toegevoegd na 27 minuten:
Sorry, met mijn schermtoetsenbord vallen tegenwoordig soms tekens weg.
2e alinea moest zijn: *door op tijd IN te schrijven
3e alinea: *niet overAL mogen studenten.. etc.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Door je in te schrijven bij een woningbouwvereniging (niet in alle woonplaatsen de snelste manier ;-) ) of te kijken of er een bureau voor jongerenhuisvesting is ; die hebben vaak ook een prima adressenbestand van zelfstandige woningen (meestal wel flats, maar niet altijd) waar je op kunt reageren. In hele grote steden kan dat echter wel een kwestie van heel lang wachten zijn.

Hoe hoog je eigen inkomen is maakt dan vaak zelfs niet eens uit, als de huur maar betaald wordt ;-). Mijn dochter heeft met alleen een minimale beurt een leuke studio (met keuken en badkamer) kunnen krijgen (die wij mogen ophoesten natuurlijk ;-) ) bij een particuliere stichting. Ze wil wel graag een eigen woninkje op de begane grond, maar daar zal ze gewoon nog even geduld voor moeten hebben. Maar het is een waanzinnige verbetering ten opzichte van de kamer die ze eerst had.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dochterlief betaalt in natura (aan eigen ouders)...? Rare familie hoor!
ronron1212
7 jaar geleden
Grapjas
Z512099
7 jaar geleden
Een mini-beurt nog wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
:lol: beurS natuurlijk. (Alleen op de laptop kan ik autocorrect natuurlijk niet de schuld geven denk ik. Gewoon niet goed teruggelezen) . Maar ze betaalt wel degelijk in natura hoor ; in het weekend mag ze mij komen helpen poetsen, want IK moet buiten de deur werken zolang de kosten zo hoog blijven ;-)