Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

koolmezen in juni, kan dit nog?

Ik heb eind mei nog een nestkast (mezen) opgehangen en er zitten sinds die dag koolmeesjes (zie foto) in met nu ook jongen. Hoe lang duurt het ongeveer voordat ze uitvliegen? En is dit normaal dat ze nu nog jongen hebben? (2e leg?)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er eind februari al meesjes volop aan het zoeken zijn. Ik heb bij mijn voorraam een mezenkast hangen (noord-oosten) en dat blijkt een zeer geliefde kast te zijn. Ik heb er volop zicht op en kan het daarom altijd goed zien.
Zo eind april is hij meestal bezet en merk ik dat er gebroed wordt als er ipv 2 meesjes nog maar een af en aan vliegt met voedsel in zijn snavel.
Het is dus niet zo dat in mei alle vogeltjes een ei leggen ;-)

Als na enkele weken alles uitgevlogen is, wordt al snel daarna de kast opnieuw ingenomen en begint alles opnieuw....ik kan je zeggen dat dit tot in augustus door kan gaan. Ik weet echter niet of dit steeds hetzelfde paartje is. Lijkt me niet omdat dit een ware uitputtingsslag zou zijn als je ziet hoeveel werk ze moeten verzetten. Half augustus is het weer rustig, in mijn kast althans.

Dit jaar heeft een paartje gebroed en ik kwam er niet toe de kast schoon te maken. Hij blijkt nu bezet te zijn door bijen en aangezien ik er een heel grote in zag vliegen, denk ik dat er nu door jonge bijtjes 'genesteld' wordt. Er zit er altijd een in de opening en ze zwermen er constant omheen of vliegen erin/eruit. De mezen zitten in de boom te kijken en af en toe kijken ze even in de kast of gaan erop zitten om er met hun snavel tegen te tikken en de bijen naar buiten komen. De luiere bijen worden door hen gevangen en meegenomen, of de bij in het gat als die even niet oplet. Zo is het nu hun voorraadvoedselkast geworden en dit geldt ook voor andere vogels. Daarbij zie ik hetzelfde. Het is nu dus afwachten hoelang het duurt en of er weer mezen inkomen als de bijen vertrokken zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Geen enkele probleem. Jonge meesjes vliegen na 2 a 3 weken al uit. Zelfs in augustus kan een broedsel nog goed uitvliegen.
(Lees meer...)
jc54
9 jaar geleden
Dat is geen enkel probleem hoor, ik heb wel eens gehoord dat koolmezen wel 4 legsels per jaar kunnen hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eind juni kunnen de koolmezen nog bezig zijn met de 2e leg. Ze broeden een week of 2, en na een dag of 18 vliegen de jonkies uit.
(Lees meer...)
Rieneke1
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing