Wordt een vogelnestje in een vogelhuisje (nestkastje) hergebruikt het jaar na de bouw?

Sinds dit jaar hebben we een tuin, met daarin een echt vogelhuisje. Nu kwam de vraag van zoonlief van 6: mag ik het nestje hebben na de zomer? Hij kwam zelf al met een potentieel bezwaar: of komen de vogeltjes volgend jaar dan niet meer terug? Momenteel bouwen er koolmeesjes in.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
17.6K

Het beste antwoord

Nee, er zijn vogels die het wel doen, maar de standaard meesjes e.d. bouwen toch echt elk jaar een nieuw nestje.
Het is dan ook het beste om het huisje leeg te halen nadat de vogeltjes zijn uitgevlogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

koolmeesjes maken geen echt nestje, zoals merels dat doen.
ze bekleden het huisje met mos enzo.
na het uitvliegen is het goed het oude nestmateriaal te verwijderen, en het kastje goed schoon te maken, ivm parasieten.
Rieneke1
13 jaar geleden
Ik zou hem het nestje niet geven. Klinkt misschien niet aardig, maar het kan vol ongedierte zitten. Luis bijvoorbeeld.

Het is geen kinderspeelgoed.

Beste is na het broedseizoen het nestje uit het huisje te halen en weg te gooien, en het vogelhuisje zelf grondig te reinigen.

Volgend jaar maken de vogels wel weer een nieuw nestje.
Dat is gewoon onderdeel van het broedseizoen. Nestje bouwen hoort er gewoon bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, het is zelfs goed om het nestkastje weer helemaal leeg en schoon 'op te leveren'. Dat vinden vogels fijn... ze bouwen toch zelf hun nestje...
In een oud nestje zouden ook allerlei beestjes en parasieten kunnen zitten...(dus ook even opletten voor je het binnen neerzet).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een keer een nestkastje gehad waar in 1 broedseizoen 3 verschillende vogelpaartjes achter elkaar gebruik van maakte. In de herfst maakte ik het nestkastje leeg en schoon (soms bleek er namelijk een ei gebarsten te zijn en dat moet er natuurlijk wel even uit gehaald worden). In de volgende lente kwam er dan weer een paartje vogels die een nieuw fris nestje maakte.

Ik weet niet of het beter is om het nestje te laten zitten of niet, maar bij mij ging het prima als ik het nestkastje leeg haalde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik laat de nestkastjes gewoon zitten want in de winter slapen er vaak vogels in.
In het voorjaar haal ik ze dan weer leeg.
Dit jaar zat er in een kastje nog een oud mussennest en dat is leeg gestolen en hergebruikt door een paar spreeuwen die er een nest van hebben gemaakt onder de dakpannen.