Hoe breed moet een vluchtweg zijn in een appartementencomplex?

De vluchtweg leidt naar een openbare plek en op de begane grond zijn er 2 vluchtwegen. Onze buren plaatsen er speelgoed van de kinderen en zeggen dat ze dat mogen omdat zij de wettelijke minimale breedte niet overschrijden. Kan het bestuur van het appartement dit dan afdwingen?

Toegevoegd na 1 uur:
De vluchtweg is buiten het gebouw. Maakt dat een verschil?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
2.7K

Antwoorden (1)

De vrije breedte dient 0,5 meter te zijn volgens het Bouwbesluit. Dus speelgoed dat de doorloop wezenlijk hindert zal deze breedte niet mogen inperken.
De vereniging van eigenaren kan overigens, ook verdergaand dan dat, besluiten tot het begrenzen van opslag van speelgoed op collectief terrein.

Toelichting:
Het Bouwbesluit, art 2.117 verwijst voor de afmetingen van een vluchtroute in bestaande woongebouwen naar de tabel van artikel 2.111. En die geeft aan dat de breedte van een vluchtroute geldt van 0,5 meter
Poet