kun je een voordeur inderdaad openen met een (bank, creditcard, Gammavoordeelpas etc) openen zoals wordt gesuggereerd op TV?

Ik was onlangs mijn sleutels vergeten, zaten nog aan de binnenkant toen ik de deur dichttrok. Mijn buurman kwam op dit lumineuze idee. We hebben een tijd staan rommelen maar uiteindelijk moest ik op 10 hoog via zijn balkon naar mijn huis.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De "professionele inbrekers" gebruiken meestal een flexibele flipper. Een stuk plastic dat kan meebuigen. Hiermee kunnen ze makkelijk langs het kozijn steken, ook als het een naar binnen draaiende deur betreft. Als een deur niet op het nachtslot zit ( zoals in uw geval dus) heeft iemand die er een beetje handig mee is, een deur binnen een paar tellen open. Lukt het niet, dan loopt men door naar de buren en probeert het daar opnieuw. Vaak gaat het dus om op goed geluk deuren proberen te openen. Flipperen valt makkelijk te voorkomen door een anti-inbraakstrip te monteren. De kieren worden hiermee compleet afgesloten. Past geen flipper meer langs. Wat betreft het niet op slot doen van de balkondeur, ook al woont u tien hoog; dit is een beetje naïef. Toegevoegd na 2 minuten: Zoals u zelf al heeft gezien kan er via de balkons van de buren overgestoken worden naar de andere balkons. ook kan men via de balkons omhoog klimmen. Een galerij is trouwens ook meestal niet veilig. Ook al is hij afgesloten. Meestal is er wel een bewoner, die ongezien de centrale toegangsdeur opent op afstand als er aangebeld wordt. Ook kan iemand achter een bewoner aanlopen als hij naar binnen gaat. Dit gebeurt gewoon in de praktijk, dus is niet puur hypothetisch. Toegevoegd na 10 minuten: Om nu antwoord te geven op de vraag of een deur met een bankpas te openen is: ja, dat kan, maar lukt niet altijd. Met een flexibele flipper is de kans dat het wel lukt een stuk groter. Deze flexibele flipper wordt daarom in de praktijk meestal gebruikt door het dievengilde.

En daar zit hem net de crux. Een balkondeur is buitendraaiend, een voordeur binnendraaiend. Bij een binnendraaiende deur bevinden de schoten zich, van buiten gezien, achter de sponning. Met een bankpas zou je dus "om de hoek" moeten flipperen wat het lastig, maar niet onmogelijk, maakt.. Bij een buitendraaiende deur daarentegen zijn de schoten in de sluitnaad zichtbaar. Veel sloten zijn inderdaad op die wijze te openen. Gek genoeg komt de beveiliging tegen dit zgn. flipperen nauwelijks voor in buitendeur sloten. Die zgn dagschootblokkering vind je met name op project ( binnendeur) sloten. Uitzondering is het centraaldeur slot van Nemef ( 649/47) Dit slot wordt veelvuldig toegepast in flatportieken e.d.

Ook een naar binnen draaiende die is zeer eenvoudig te openen met de flipper methode. 100% zeker, geen bron vermelding om slecht willende niet te helpen. Draai het slot het nachtsslot. Voor meer adviezen naar de politie. Toegevoegd na 6 minuten: Slechtwillenden

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100