Geef ik de ficus elasticus teveel of te weinig water?

Sinds een maand of 2 heb ik een nieuwe ficus elasticus. Hij is ca 1,65 hoog en staat niet in de zon. De bovenste bladeren krullen steeds sterk naar achteren. Hoort dit zo of geef ik hem misschien teveel of juist te weinig water? Wat ik ook zie is dat veel van zijn bladeren een stukje bruin, dus dood, aan de randen hebben. Hoe moet ik deze plant verzorgen?

8 jaar geleden
in: Wonen
29.7K
Rieneke1
8 jaar geleden
Klinkt of hij wat meer water kan gebruiken, en regelmatig besproeien.
Erna55
8 jaar geleden
Hier heb je mogelijk wel wat aan : http://www.infotalia.com/nld/tuin/planten_en_bloemen/kamerplanten/kamerplant_detail.asp?id=2108
zondag
8 jaar geleden
De ficus elasticus staat er niet hij Erna, alleen de ficus benjamina. Die heb ik ook en die wil behoorlijk wat water.
Rieneke1
8 jaar geleden
De elasticus staat ook niet graag droog.
Erna55
8 jaar geleden
@zondag :
Ik zie daar :
-------Ficus elastica, de rubberboom
De Ficus elastica wordt ook wel de Indische rubberboom genoemd. Je treft deze van nature aan van India tot Indonesië. Deze boom kan maar liefst 30 meter hoog worden. Als je bedenkt dat de stam erg kort is, weet je meteen dat je met een bijzondere plant te doen hebt met een wel erg unieke bladerenmassa. Die bladeren herken je dan weer aan de opvallende hoofdnerven waaruit erg dunne zijnerven ontspruiten. De boom draagt daarnaast piepkleine bloempjes waaruit zich eivormige rode vruchten vormen. Ficus elastica, de rubberplant
De jonge exemplaren van Ficus elastica worden bij ons als kamerplant gehouden. De plant heeft dan nog steeds veel ruimte nodig, maar hij zal binnenshuis maximum 2 meter hoog worden. Ook de ovale glanzendgroene bladeren zijn kleiner als je Ficus elastica in je woonkamer houdt: 14 tot 26 centimeter versus tot 35 centimeter in de vrije natuur. Standplaats voor Ficus elastica
Ficus elastica voelt zich opperbest in de huiskamer of op kantoor. De plant stelt dan ook weinig eisen: alleen matig licht is een must. Direct zonlicht raadt men sterk af omdat de bladeren dan gemakkelijk kunnen verbranden. Temperatuur voor Ficus elastica
Ook qua gewenste temperaturen sluit de living en bureau perfect aan bij de wensen van Ficus elastica. De plant geeft immers de voorkeur aan temperaturen tussen 15 en 22 graden Celsius. Ficus elastica water geven
Tijdens de lente en zomer dien je Ficus elastica geregeld te begieten. Verminder de watergift wat in de herfst- en wintermaanden.
------
Wanneer ik de site open zie ik 7 keer ficus elastica.
zondag
8 jaar geleden
Sorry Erna, ik had hem over het hoofd gezien omdat het eerste woord Rubberboom was. Bedankt hoor.

Het beste antwoord

Heel veel kamerplanten worden zo gekweekt, dat ze zo snel mogelijk verkoopbaar zijn.
In een kas is alles optimaal en dat is in het belang van de kweker.
Is de plant verkoopbaar, dan gaat de plant naar de veiling, daar staat hij in een tochtige donkere ruimte.
Hierna gaan de planten naar de bloemenwinkel/ tuincentrum.
Een bloemenwinkel is vaak te donker, een tuincentrum vaak gunstiger.
Luchtvochtigheid is meestal prima.
Eenmaal in huis, komt de plant in een bijna altijd te donkere omgeving en te droge lucht.
Dus vanaf het verlaten van de kwekerij, maakt de plant erg ongunstige omstandigheden mee .
Na verloop van tijd probeert de plant zich aan te passen, maar de schade aan de plant is al gebeurd en begint nu zichtbaar te worden aan de randen van de bladeren.
Dat blad kan zich nooit meer herstellen, de schade is blijvend.
Je zal het nu moeten hebben van de nieuwe bladeren, die wel aangepast zijn aan jouw kamer.
Planten met harde leerachtige bladeren, verdampen weinig water 4en staan snel te nat.
NOOIT water geven als de grond nog vochtig is en dat kan best wel een week lang zijn of langer, tijdens de groei van de plant korter.

Toegevoegd na 3 minuten:
Deze Ficus heeft erg veel licht nodig, ook geruime tijd zonlicht, juist de bovenste bladeren krijgen te weinig licht en proberen door te draaien wat meer licht te krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bruine bladeren zijn vaak het gevolg van te veel of te weinig water. De reactie van de plant is in beide gevallen hetzelfde.

De hoeveelheid water is afhankelijk van onder andere de temperatuur, grootte van de plant en de lichtintensiteit. (Te weinig licht kan oorzaak zijn van bladverlies). Er mag geen laagje water onderin de pot komen te staan, de grond moet al het vocht kunnen absorberen. Bij twijfel kan er beter minder water worden gegeven.

Een Ficus verbruikt in de winter ongeveer de helft van de hoeveelheid water ten opzichte van de zomer.

Het is daarom verstandig om kleine hoeveelheden water per keer te geven. Geef pas opnieuw water op het moment dat de grond droger begint aan te voelen. Vooral bij een nieuwe kamerplant is het van belang om eerst regelmatig de vochtigheid te controleren, zodat beter is in te schatten of de plant de juiste hoeveelheid vocht krijgt. Is de grond na zes dagen nog steeds erg nat, dan krijgt hij te veel water. Is de grond na twee dagen al droog, geef dan iets meer water.
Amadea