Waar moet je naar toe bellen als je een gewonde duif op je balkon hebt zitten?

Duif zit al een paar dagen op balkon,z'n pootjes zien er raar uit(omgebogen)alsof ze gebroken zijn
en vliegen lukt niet,hij probeerde het wel,hij is ook vuil bij zijn onderlijfje (door ontlasting denk ik)
Ik heb natte stukjes brood neergegooid en hij ging wel eten,hij leek wel uitgehongerd.
Moet ik de dierenambulance bellen of iets anders.
Het wordt me niet duidelijk als ik zoek op internet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
16.7K

Het beste antwoord

Bel de dierenambulance, of vang de vogel en breng hem zelf naar de dichtstbijzijnde vogelopvang. Goede kans dat de dierenambulance je wel vraagt iets over de duif heen te zetten, zoals een emmer, kartonnen doos of wasmand. Dit zodat ze geen tijd en brandstof besteden aan een vogel die bij aankomst is gevlogen.

Is het bovenstaande niet mogelijk, breng de vogel dan naar het algemene dierenasiel of naar een dierenarts. Dit is niet de beste optie omdat daar niet voldoende expertise in huis is, maar iets is beter dan niets.

Tot slot: onderneem meteen actie zodra je een dier ziet dat hulp nodig heeft. Met iedere dag die je wacht, verklein je de kansen op een eventueel herstel, en sowieso bekort je het lijden van het dier.
Geef ook liever geen brood: de meeste dieren hebben hier niet veel aan, en soms is het zelfs schadelijk.
Overleg even met een vogelopvang over welk voer je eventueel kan geven.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt,is dierenambulance misschien het beste,kunnen zij hem naar een vogelopvang brengen?
Zit niet echt in de buurt bij ons namelijk.
En wegvliegen lukt hem niet en hij kruipt elke keer in een hoek,nu ook weer.
Ik vind het zo zielig, kan dat beestje natuurlijk niet zo laten zitten daar.
Rieneke1
8 jaar geleden
De dierenambu brengt de vogels als het goed is naar de dichtstbijzijnde vogelopvang, ook al ligt die niet naast de deur.
Even bellen en je weet meer.
Rieneke1
8 jaar geleden
Ze zullen hoe dan ook willen dat je iets over de vogel heen zet, omdat ze op afstand niet kunnen beoordelen of de vogel nog weg kan komen.
Ze nemen altijd het zekere voor het onzekere.
Het gebeurt te vaak dat vogels waarvan de melder aangaf dat ze beslist niet meer konden ontsnappen, toch gevlogen waren bij aankomst, dus vandaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan ga ik zo maar even bellen,de dierenambulance zie ik hier regelmatig voorbij komen,er zit een vlak bij ons een dierenartsenpraktijk ik dacht er ook al aan om die te bellen wat te doen.
Rieneke1
8 jaar geleden
Doe de ambu maar liever. Goede kans dat de dierenarts de ambu belt als je de vogel daar brengt, dus dat schiet niet op.
En zoals gezegd hebben verreweg de meeste dierenartsen niet de expertise die ze in de vogelopvang wel hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ok doe ik dat,ik denk niet dat die duif het gaat redden anders,z'n teentjes zijn ook helemaal verbogen zie ik net.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als je het dier de minste pijn en stress wilt bezorgen, draai je zn nek om.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ter info: Er is een kans dat de dierenambulance niet komt als er een meer dringende melding is voor hen. (Gezien zij maar een beperkt budget hebben, hierdoor kan het ook behoorlijk lang duren voor er een dierenambulance komt) Het zijn bijna allemaal particuliere bedrijven met vrijwilligers
Rieneke1
8 jaar geleden
Theo, bij veel vogels draait de nek weer terug, en je hebt het beestje nog meer pijn bezorgd. Ondeskundig advies, en daar zitten we nu net niet op te wachten.
Om een dier pijnloos te kunnen doden heb je niet alleen expertise nodig, maar moet je ook doortastend kunnen zijn, en dat lukt ook lang niet iedereen. Strato, het kan even duren ja, het is meestal niet zo dat de ambu meteen uitrukt. Dat heeft te maken met capaciteit: met 1 chauffeur op 1 ambu is het soms schipperen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke, daar ben ik het mee eens, als je een dier, vogel, wilt doden dan moet je het wel in één keer goed doen. En dat kan dus inderdaad niet voorzichtig, kopje in de volle hand nemen, en dan in één keer een goede slinger geven, dan voel je wel dat de nek gebroken is
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties iedereen
maar ik heb de dierenambulance gebeld en die hebben hem opgehaald.
Ik zou sowieso nooit een dier kunnen doden,dus dat was niks geworden hoor.
De duif probeerde steeds nog te vliegen maar dat lukte niet,hij was zo te zien niet aan het doodgaan,dus dan ga je een dier toch niet de nek omdraaien?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima advies Rieneke, ik vermoed dat de medewerkers van de dierenambulance de duif ook naar de vogelopvang brengen. Top dat je het advies opgevolgd hebt Laurena.

Andere antwoorden (1)

Je kunt bellen met 144 (red een dier). Zij zetten je melding dan door naar de juiste instantie.
bamibal
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt,ik was deze niet tegengekomen