Hoelang mag je een vuilnszak op het balkon zetten?

MIjn benedenburen zetten sinds een paar weken de vuilniszak op het balkon. Denk uit luiheid gooien ze de vuilniszak niet meteen in een grondcontainer. Ze laten de vuilniszak een week op hun balkon staan. Ze halen pas na een week of soms 2 weken weg. Maar dan komt er weer een nieuw vuilniszak bij en staat het weer een week. Ik woon boven en soms ruik ik de stank. Vind het vervelend om te gaan klagen, maar ik heb geen keus. En ik vraag mij af hoelang je een vuilniszak op het balkon mag plaatsen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
5.3K

Antwoorden (2)

Vuilniszakken die te lang op een balkon staan, kunnen inderdaad voor stankoverlast zorgen maar ook ongedierte aantrekken. Men dient het vuilnis tijdig in de grondcontainer (als die aanwezig is) te deponeren. Een balkon dient netjes te worden gehouden en is geen afvalplaats.
Als er overlastproblemen zijn waar men niet uitkomt dan ken men schriftelijk bij de gemeente een klacht indienen. Op de gemeentelijke website staat hoe men dit kan doen. In de brief moet duidelijk worden vermeld wat de reden van de klacht is en welke stappen er zijn ondernomen om het probleem op te lossen. In de algemene plaatselijke verordening (APV) staat wat de gemeente kan doen als iemand voor stankoverlast zorgt. Meestal spreekt de gemeente de buurtbewoner aan die voor stankoverlast zorgt of wordt de overlastveroorzaker per brief benaderd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jc54
8 jaar geleden
Dit verhaal klopt in geval van een koophuis/koopappartement. In geval van een huurwoning moet je bij de verhuurder/woningbouwvereniging zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is geen stankoverlast vanuit de woning, maar van vuilniszakken die in een grondcontainer gedumpt moeten worden. De zakken veroorzaken stank en kunnen voor ongedierte zorgen. Op grond van de regels in het APV (die gelden niet alleen voor koopwoningen) kan men schriftelijk een klacht indienen bij de gemeente.
Vinden zij het een zaak voor de woningcorporaties of voor de verhuurder dan wordt men wel in één keer juist doorverwezen. Anders wordt het kastje, muur werk.
grasmaaier
8 jaar geleden
Die grondcontainers heb ik ook in de straat maar die zitten tegenwoordig permanent op slot. Alleen bewoners van bovenwoningen mogen ze in mijn buurt nog maar gebruiken met een pasje. Bewoners van benedenwoningen kunnen maar 1x in de 2 weken hun grijze kliko aan de straat zetten.
Ook al zou de vuilniszak niet in het huurcontract besproken worden, er is altijd wel een regel dat je geen overlast mag veroorzaken. Dit geldt vaak voor geluidsoverlast, maar ook voor bbq-stank en natuurlijk ook voor andere stank, zoals rottende etensresten in een vuilniszak.

Gewoon de wbv bellen en informeren hoe de regels zijn/waar je last van hebt. Dan is er misschien ook nog een wbv-consulent die bemiddelt bij ruzies en zeker een wijkbeheerder die bij mensen aanbelt en de zaken bespreekt.

Hoelang mag je een vuilniszak op je balkon neerzetten?

Als er niets over in het huurcontract staat, dan is niet precies te zeggen, want wanneer is het overlast gevend? [als je ernaast zou wonen, kon het ook nog je uitzicht verpesten!]
De ene week is het warm, het afval gaat broeien en dus stinken, de vuilniszak zal dan na een paar dagen al overlast geven.
Is het echter koud, zeker in de winter, dan heb je daar veel minder of geen last van.

Het is dus niet precies te zeggen, is afhankelijk van het weer.