Hoe komt het dat er hooi zit in mijn gazon???

tussen het gras zie ik hooi zitten en ook met wortel, hoe kan dat en wat moet ik er aan doen??

8 jaar geleden
in: Wonen
3.9K

Antwoorden (4)

Het hooi is inderdaad gedroogd gras.

Wat je zou kunnen doen is het gras gaan verticuteren, je haalt hiermee oude zooi en mossen uit het gras, tevens zorg je ervoor dat er meer lucht in het gazon kan komen.

Als je dit van plan bent, dan moet je het op zeer korte termijn gaan doen, het gras groeit nu immers nog zodat het zich nog weer kan herstellen, en gezond en wel de winter in kan gaan.

Beter is het, om in mei en augustus te verticuteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is heel goed mogelijk. Maar het is gewoon het gras wat er eerst stond.

Doordat het een periode heel heet is geweest heeft dit veel gevergd van het (gras)plantje. De zon was zo heet dat het is verbrand. Daardoor krijg je een stromat i.p.v. een grasmat. Vervolgens heeft het aardig geregend. Daardoor kan de grond rondom de grassprieten zijn dichtgeslagen a.h.w. Zo krijgt het gras niet bij de wortels wat ze nodig heeft.

Wat je had moeten doen in het voorjaar: verticuteren. Dat betekend met een hark met scherpe tanden (een verticuteer hark) de grond losscheuren. Dat is een zwaar karweitje, maar daarna een grasmat herstellend product erop strooien en regelmatig besproeien, komt het wel weer goed. Verticuteren levert het gras lucht op, een doorlatende grond die ook nog eens mest beter opneemt.
Bedenk wel dat je dit verhaal in het voorjaar van 2016 weer zult moeten herhalen. Stel het niet uit tot volgend jaar want dan is het nog lastiger om de grasmat weer helemaal goed te krijgen.
In de natuur wordt het gras gemaait door grazers: schapen e.d. snijden het gras kort af. Vervolgens bemesten zij het en runder- en paardenhoeven zorgen voor wat verticuteerwerk.

Ga naar een tuincentrum in de buurt en laat je voorlichten. Voor elk grasprobleem hebben zij de juiste oplossing.

Wanneer je geen zin hebt kun je ook een grasmat laten leggen. Er zijn bedrijven die speciaal graszoden komen leggen. Bedenk wel dat de oude grasmat er dan uit moet, de grond moet worden voorbewerkt, geëgaliseerd, bemest, en de nieuwe grasmat moet ook weer vertroeteld worden met o.a. verticuteren, en wanneer het te droog weer is moet er nog gesproeid worden..

Het licht er een beetje aan wat voor winter we gaan krijgen. Wanneer die zacht en nat is (zoals afgelopen winter) groeit je gras enigszins door en verspeeld wat energie qua mest e.d. Het is heel moeilijk om bemesting en vocht goed af te stellen.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In een slecht onderhouden gazon gaat in de zomer het gras bloeien.
Later verkleuren deze sprieten tot geel ( hooi ).
Gazon moet je regelmatig maaien en bemesten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
waarschijnlijk is het gedroogd gras, het kan ook overgewaaid zijn vanuit een naburige (kinder)boerderij. Het is in ieder geval een indicatie dat je je gazon eens zou moeten sproeien