Welke wieltjes en rails voor 300kg+ kan ik het beste gebruiken?

Ik heb wielen en rails nodig om 300kg+ te verplaatsen. Ik kan alleen niet de goede wielen + rails vinden. Heeft iemand sugesties?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Bij het zoeken naar nog bestaand smalspoorgebruik is een klein overzicht van waar het aan het verdwijnen is, nuttig:
“Na de Tweede Wereldoorlog handhaafde het smalspoor zich nog even tijdens de wederopbouw van de economie in de vijftiger jaren en begin zestiger jaren, maar dan is het snel gedaan. Vrachtauto, persleiding, vorkheftruck en transportband verdrongen de lorries en locomotiefjes. Het smalspoor werd te duur. Vergeleken met nieuwe technieken had het een relatief geringe capaciteit, het was te langzaam en arbeidsintensief.
Als eerste verdwijnt het grote aannemerssmalspoor, maar nog tot begin van de tachtiger jaren gebruikten aannemers smalspoor voor heipalenvervoer, bij de aanleg van sportparken en op plaatsen, waar de grondstructuur slap is en schade aan het terrein zoveel mogelijk vermeden moet worden.
Vanaf ca. 1970 wordt het smalspoor in de baksteenindustrie verdrongen door de vrachtauto, waarna de vele saneringen de laatste kleilijntjes brodeloos maken.
Ook de lorriespoortjes bij tuinders en houtzagerijen, jarenlang zo ongeveer de meest voorkomende vorm van industriesmalspoor, worden in hoog tempo opgeruimd.

Met de komst van grote recreatieparken heeft het smalspoor nieuwe kansen gekregen. In de afgelopen veertig jaar hebben hier gebruikte locomotieven uit de industrie nieuw leven gevonden en zijn er zelfs, zij het op bescheiden schaal, nieuwe machines aangeschaft.
Tenslotte kondigde zich eind jaren negentig met de toepassing van de boortechniek in de tunnelbouw een nieuwe toekomst voor het industriesmalspoor aan. Het gaat hier evenwel om smalspoorbedrijven met een tijdelijk karakter, variërend van twee locomotieven met een paar wagens tot complete spoorbedrijven, waar treinen volgens dienstregeling en door seinen bewaakt rijden.”
(Bron: http://www.smalspoormuseum.nl/Smalspoor/GeschISS.html).

Bij gemakkelijk verplaatsbaar smalspoor denk ik eerst en vooral aan "draagbaar" Decauville spoor.
Decauville Spoorweg Museum: www.decauville.nl

Ik denk dat u zich ook in verbinding kunt stellen met andere smalspoormusea die bekend zijn met waar nog smalspoor voorradig is:
Stoomtrein Valkenburgse Meer (SVM), Valkenburg (ZH): www.smalspoormuseum.nl
Gelderse Smalspoor Stichting (GSS), Erlecom: www.smalspoor.nl
Stichting Rijssens Leemspoor (SRL): www.leemspoor.nl
Industrieel Smalspoor Museum (ISM), Erica: www.smalspoorcentrum.nl
Stichting v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij te Ouddorp: www.rtm-ouddorp.nl
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Verdere links:
http://www.industriespoor.nl/Links.htm Stel uw vraag eventueel eens bij Cees Quak. Misschien dat die weet waar u moet zijn.
http://www.nudeboerop.nl/nieuws/681251-twintig-jaar-minikraanverhuur-cees-quak Boels verhuurt lorries voor normaalspoor met een laadvermogen van 750 kg
http://www.boels.nl/huren/spoormaterieel/transport/aluminium-lorrie-ongeremd