Wat is de beste vloer voor vloerverwarming als hoofdverwarming?

Beste mensen,

Welke vloer is het meest geschikt om op vloerverwarming te leggen. Vloerverwarming als hoofdverwarming.

Ook zie ik droog en nat techniek. Droogtechniek schijnt beter te zijn, maar wat bedoelen ze daarmee?

vr gt Gonna

9 jaar geleden
in: Wonen
1.5K

Het beste antwoord

Als je vloer gaat kopen moet je melden dat het voor vloerverwarming is. Sommige soorten vloer kunnen niet goed tegen het herhaald uitzetten en krimpen en gaan dan barsten. Zo'n vloer mag je dus absoluut niet leggen.
Bij droogtechniek wordt de leiding in isolatie gelegd. Hierboven worden aluminiumplaten gelegd en daarboven de dekvloer.
Bij nattechniek wordt de vloer bv op noppenplaat gelegd en daar wordt rechtstreeks de dekvloer op gegoten.
Beide systemen hebben hun voor- en nadelen.
Bij nattechniek is de opbouwhoogte groter. Dat heeft het nadeel dat je vloer hoger ligt, maar het voordeel van een betere warmteverdeling en een grotere warmtebuffer. De vloer warmt niet zo rap op, maar koelt ook niet zo traag af.
Lees meer in de link.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Naast genoemde methodes kun je ook de leifing vl.verwarming in laten vrezen in een bestaande betonnen dek. De vloer, eelke dan ook kan er dan zo op. Natuursteen, keramische tegels en zelfs houten vloeren kunnen allemaal. Ff de specs bekijken welke het meest gedchikt.