In de 16e eeuw introduceren Vlaamse pottenbakkers het tinglazuur in de noordelijke Nederlanden, ter vervanging van het aloude loodglazuur. Dit tinglazuur aardewerk ontstond in Italië in de 15de eeuw en is beter bekend als majolica. De eerste Delftse producten in tinglazuur worden dan ook met die term aangeduid. Aan het einde van de 16e eeuw introduceren eerst de Portugezen en later de Nederlanders zelf Chinees porselein, met zijn kenmerkende blauwe beschildering, in Nederland. Dit geïmporteerde porselein was fijn en sierlijk en was onmiddellijk zeer gewild. Alleen de zeer rijken konden het zich echter permitteren. De Delftse majolicabakkers, die nog geen echt porselein konden maken, begonnen hier imitaties van te maken. Dit was rood aardewerk bedekt met een wit dekkend oppervlak, waarin men gekleurde decoraties aanbracht.

Door toevoeging van mergel konden de majolicabakkers hun product verbeteren, het aardewerk werd dunner en werd faience genoemd. In het begin brachten de Delftse bakkers vooral oosterse decoraties aan op de Delftse faience. Later werden de afbeeldingen echter Nederlands van aard. Met Delfts blauw wordt dus eigenlijk Delftse faience bedoeld. Het had zo'n succes dat er rond 1700 alleen al in Delft 33 bakkerijen waren. Deze bakkerijen worden ook wel aangeduid met het woord plateel, een middeleeuws woord voor platte schotel. De bakkerijen maakten echter niet alleen mooie pronkstukken, maar ook veel eenvoudige gebruiksartikelen. Elke bakkerij had zijn eigen, door het stadsbestuur van Delft vastgelegde, merkteken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (2)

Ontstaan van Delfts aardewerk
Tot ver in de 16de eeuw is aardewerk alleen beschikbaar voor rijkere burgers. Vooral het Duitse steengoed is populair, omdat het niet poreus is. Na 1550 komt het
majolica op, aardewerk dat in Italië en Spanje ontwikkeld is. Vlaamse plateelbakkers gaan het na verloop van tijd namaken. Door de Spaanse overheersing, de geloofsvervolging en de val van Antwerpen in 1585 vluchten een aantal plateelbakkers naar Delft. Zij leggen de basis voor de Delftse aardewerkindustrie.

Imitatie-porselein
In 1602 maakt Nederland kennis met porselein uit China. Dit wordt zo populair dat het een grote concurrent wordt
voor plateelbakkers. Om hun bedrijf te redden imiteren zij het porselein en creëren het Delftse aardewerk. Ook al gebruiken Delftse plateelbakkers het woord ‘porceleyn’ graag voor het product dat ze maken, technisch gezien klopt dat niet. Porselein is gemaakt van porseleinaarde, Delfts aardewerk is gemaakt van een kleimengsel dat na het bakken bedekt is met tinglazuur.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
"Delfts blauw" komt uit Delft, maar ze hebben het afgekeken van de Chinezen. Via de VOC-schepen kwam het Chinese porcelein naar ons land. Ons Delfts blauw is daar eigenlijk een goedkope versie van.