Is mos op een schuin dak schadelijk?

Toegevoegd na 8 minuten:
Er ligt veel mos op mijn dak, hetgeen door vogels naar beneden valt. Nu heb ik gehoord dat als het mos vochtig wordt en het gaat vriezen, de dakpannen kunnen scheuren waardoor er lekkage door kan ontstaan. Dit mos ligt er al een tijdje en een dak zou ongeveer 50 jaar mee moeten gaan. Wie kan mij hierin advies geven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens dit bedrijf wel: http://www.dakreinigingspecialist.nl/dakvervuiling/mos
Ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja Crea, dat is niet echt objectief hè. Meer iets van "Wij van WC-eend..."

Het beste antwoord

Het is nu eenmaal een feit: geen enkel dak ontsnapt aan mosvorming. Leien, shingles, dakpannen, hellend of plat... Mos voelt zich thuis op eender welke dakbedekking, hoewel de meer poreuze materialen hier net iets gevoeliger voor zijn. De worteltjes van mossen en algen gaan namelijk tot diep in de poriën van de dakbedekking doordringen en kunnen zich erg snel verspreiden. Toch hoef je je niet meteen grote zorgen te maken wanneer je dak een groen laagje vertoont. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is mos namelijk vooral een esthetisch probleempje, en zal het (buiten bij rieten daken) dus geen serieuze problemen veroorzaken.
fremar
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mos op dakpannen kan een kwaad, mocht het vocht uit de mos wel voor scheuren zorgen bij vorst is het dak echt aan vervanging toe, de pannen zouden dan namelijk ook gaan scheuren bij ijzel.

Het kan wel voor problemen zorgen bij de regenwater afvoer,denk hierbij aan verstopte goten en regenpijpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan een kwaad moet verwacht ik geen kwaad zijn?
Ik heb zo m'n twijfels:
http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/68604-dakreiniging-zo-maken-we-ons-dak-weer-als-nieuw.html