Waarom wordt de deksel van een toilet "wc bril" genoemd?

Een wc bril heeft maar één gat en één dichte klep.
Als je dat in een bril vertaald is het maar mogelijk om met één oog goed te zien.
En dus is het eigenlijk een Monocle of oogglas.(zie link).
Waarom is het geen wc monocle geworden maar wc bril?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3.5K

Het beste antwoord

Volgens mij staat bril oorspronkelijk voor ring. De ring die op een draaibank ter ondersteuning wordt gebruikt heet ook een bril.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijkt me een goede redenatie, bedankt

Andere antwoorden (5)

Opengeklapt lijken de bril en de deksel samen wel op een bril.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kijkt er doorheen en t ligt op de wc...ligt toch voor de hand
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de ''deksel'' wordt niet zo genoemd......alleen de ''bril'' daaronder......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens
De wc is tegenwoordig meer dan alleen maar een wc. En dat is maar goed ook, want het zou jammer zijn als dit kleinste kamertje in het huis langer door iedereen zou worden verwaarloosd. Het toilet is de perfecte plek om creatief los te gaan, te beginnen met de wc-bril!

Een ronde plaat met een gat erin, waar je op zit tijdens een bezoek aan het toilet. Dat is een wc-bril. Maar waarom zou je het alleen maar zien als gebruiksvoorwerp? In je leven besteed je toch wel aardig wat uurtjes op het toilet, dus waarom niet wat meer aandacht aan de wc-bril besteden?

Waar komt de wc-bril vandaan?
De wc-bril bestaat langer de wc zelf. Eerst zat je namelijk gewoon op een plaat van hout of klei met daar een gat in en daaronder een emmer. Niet echt comfortabel. In de Middeleeuwen fabriceerden de zeer welgestelden al een creatie die wat meer weg had van de toiletten nu. Zij hadden namelijk poepdozen waarvan de bovenkant was opgevuld met kussens.

De eerste wc-brillen waren van hout. Nu zie je vooral plastic brillen en hebben alle toiletten over het algemeen een deksel. Wil je wat origineels dan heb je nog brillen met een soort printje erin, waardoor het lijkt alsof je bijvoorbeeld op schelpen zit of op prikkeldraad. Een super-de-luxe toilet heeft toch zeker een zelfreinigende bril waardoor het altijd fris blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat er toch ook met je éne(bruine)oog op zitten.