Weet iemand welke vis dit is?

Ik heb twee van deze visjes gekregen maar ik weet niet hoe ze heten..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Dat moet de Brachygobius nunus zijn, oftewel Bijtje of Geelbandgrondel.

Toegevoegd na 11 minuten:
Is van de familie der grondels, komt uit India, Thailand, Burma, Malakka, Sumatra en Borneo.
In kleinere brakke- en zoete wateren in de kustgebieden.
Het vrouwtje is wat voller dan het mannetje, wordt 4 cm, rustig en interessant visje, territoriumvormer, meer geschikt voor een klein speciaal-aquarium, doch ook voor een gezelschapsaquarium met rustige vissen die de middelste en bovenste waterlagen bewonen.
Ook geschikt voor een brakwateraquarium.
Schuilgelegenheden, een bodem die bedekt is met turfsnippers of turfvezels aanbrengen.
Een handvol zout doet de dieren vaak fraaier kleuren.
Rond de 26 °C, ze houden van warmte.
Kweek is niet gemakkelijk, het succes hangt af van een goed harmoniërend kweekpaar, de eitjes worden vastgekleefd, levend voer geven.
Bron: Aquariumvissen (W.Weiss).
Plaatje bij antwoord
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt er inderdaad op! Alleen is hij echt wit/doorzichtig bij mij ipv geel.. kan dat kloppen?
Z512099
9 jaar geleden
Dat kan zeker...
Gezien het grote verspreidingsgebied, zal er ook wel een beetje variatie zijn in tekening en kleur.
De belichting van mijn foto is anders, gemaakt door een ander toestel.
Uw vissen zijn misschien nog jong, kleur kan dan nog verdiepen.
Misschien is de watertemperatuur bij jouw niet hoog genoeg.
Of er is geen zout toegevoegd, dat kan schelen.
De vis vraagt levend voer, kan ook invloed hebben.
Kan ook een vrouwtje zijn, de mannetjes zijn doorgaans mooier van vorm en kleur in de vissenwereld.
Misschien is jouw belichting te fel, een andere soort lamp kan het verschil maken.
Of...en dat hoop ik niet voor jouw : de vis is ziek.
Goed dat je een donkere bodem hebt gekozen, daar houden vissen van, misschien moeten er veel meer planten in, kienhout en stenen, het licht temperen met veel drijfplanten...