Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe test ik de waterkwaliteit in mijn huis?

Ik heb een aantal wastafels die ik weer in gebruik wil nemen nadat ze jaren niet gebruikt zijn. Het is een oud huis, bij mijn weten zijn alle loden wel leidingen vervangen, maar ik ben hier niet zeker van.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
704

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Een paar keer per dag de kranen een kwartiertje aanzetten.
Aan het einde van de dag het water even proeven of de smaak goed is.
Bij sommige waterleidingen kunnen 'dode' hoeken zijn in de leidingen, waar water langdurig stil staat, dat water smaakt vies.
Dus alles door laten stromen is dan voldoende.
Verder testen is dan niet nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het mogelijk is, de kranen volledig opendraaien om het water te spuien.
Dit wordt af en toe ook door het waterleidingbedrijf gedaan om vervuiling uit te spoelen.
Die dode aftakkingen die op de leiding zitten naar bijv. een CV of combiketel aansluiting kunnen het beste ook even meegenomen worden.
Er zijn ook terugslagkleppen mogelijk in te bouwen op dode leidingen. (leidingen die vaak langdurig niet gebruikt worden, als voorgenoemde cv voorziening, niet gebruikte wasmachine aansluitingen, buitenkranen.
De terugslagklep moet zo dicht mogelijk bij de doorgaande leiding gemonteerd worden.
Er kan dan nooit oud of vervuild water meegenomen worden in het verbruikswater.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding