Is er een minimale afstand van een wijkcontainer (vuilnus) tot de voordeur van je woning?

Toegevoegd na 1 uur:
In mijn geval staat de container namelijk 280 cm van mijn voordeur, wat ik erg weinig vind. Helemaal wanneer mensen hier ook nog eens vuil tegen aan gaan zetten. Ik vroeg me af of een container zo dicht bij een gevel mag staan, maar dat hangt dus van de APV af.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
2.7K
SimonV
9 jaar geleden
In welke plaats woon je?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik woon in Leiden
SimonV
9 jaar geleden
Ik heb niet kunnen vinden wat de minimale afstand in Leiden is, maar ik vrees dat deze, kijkende naar steden als Amsterdam en Haarlem, hoogstens drie meter zal zijn. Bij overlast zou je de gemeente kunnen bellen. http://gemeente.leiden.nl/themas/afval/afval-ondergronds/veelgestelde-vragen/

Het beste antwoord

Deze minimale afstand is per gemeente verschillend. Ik ben geen kleinere afstand dan twee meter tegengekomen.

Gemeente Amsterdam
De minimale afstand tussen de gevel en de rand van de 'containerplaat' (de plaat waarop de inwerpzuil staat) is twee meter.
Je kunt bezwaar aantekenen: “als u niet tevreden bent over de gekozen locatie kunt u een zienswijze indienen. Bij de locatiekeuze houden wij zo veel mogelijk rekening met de omgeving en de omwonenden.”

Gemeente Haarlem
Met betrekking tot de afstand tussen een container en de gevel (lees: voorzijde!) van een woning wordt in ieder geval een minimumafstand gehanteerd van drie meter. Voor andere zijden van een woning geldt dat de minimumafstand minder dan drie meter kan bedragen, bijvoorbeeld als er geen (direct) uitzicht op de container is. Gedacht kan bijvoorbeeld worden aan een blinde muur.

Toegevoegd na 7 minuten:
Gemeente Zuidplas
Voor de afstand tussen een ondergrondse container en de voorgevel van een woning geldt een minimumafstand van 5 meter.
SimonV
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, maar hij dient zodanig geplaatst te worden dat het voor niemand hinderlijk is.
jc54